Wiceminister: pół miliarda złotych z KPO na modernizację "Nadodrzanki"

PAP
opublikowano: 2025-02-18 20:35

We wtorek zostały ogłoszone przetargi na prace związane z modernizacją "Nadodrzanki" – przekazał we wtorek w mediach społecznościowych wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Dodał, że na ten cel przeznaczonych będzie 0,5 mld zł z KPO.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

"(...) Dzisiaj ogłoszone zostały przetargi na prace związane z modernizacją +Nadodrzanki+. Linia kolejowa Świnoujście-Szczecin-Wrocław przejdzie gruntowny remont na odcinkach, które tego wymagają. Zlikwidowane zostaną wąskie gardła, przez co transport kontenerów ze Świnoujścia na południe Polski i dalej do naszych sąsiadów będzie mógł przebiegać bez zakłóceń" – napisał na swoim profilu w serwisie X wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Podkreślił, że zakres przeprowadzonych prac "pozwoli zwiększyć prędkość pociągów i poprawi bezpieczeństwo na wybranych przejazdach kolejowo-drogowych".

"Na inwestycję przeznaczamy ponad pół miliarda złotych z KPO. Te pieniądze, odblokowane przez nasz rząd, pozwalają nam na dynamiczny rozwój" – stwierdził wiceminister Marchewka.

Przedstawiciel resortu infrastruktury wskazał także, że modernizacja linii kolejowej wiąże się z budową terminala kontenerowego w Świnoujściu. "Sprawna budowa Terminala kontenerowego w Świnoujściu to jedno, ale drugie to budowa infrastruktury umożliwiającej obsługę tego terminala" – napisał Marchewka.

Linia kolejowa nr 273, potocznie nazywana Nadodrzanką, łączy Wrocław ze Szczecinem. Ma ponad 350 km i przebiega przez województwa: dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie.

Na początku lutego Marchewka poinformował o odrzuceniu skargi niemieckiej organizacji pozarządowej w sprawie budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Przekazał wówczas, że wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji jest ostateczna.

Infrastrukturę głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu wybudować ma konsorcjum Qterminals z Kataru i Deme Concessions z Belgii. Część lądowa inwestycji ma kosztować ok. 1,2 mld zł. Koszty toru podejściowego szacowane są na 10 mld zł, natomiast budowa pirsu na 2,5 mld zł.

Budowa nowego portu kontenerowego w Świnoujściu ma się zakończyć na przełomie 2028 i 2029 roku.