Wielka Brytania: sprzedaż detaliczna spadła w lutym

ARŻ, Bloomberg
opublikowano: 2022-03-25 09:28

Sprzedaż detaliczna w Wielkiej Brytanii niespodziewanie spadła w lutym, ponieważ zniesienie pandemicznych obostrzeń spowodowało, że konsumenci zmienili swoje wzorce wydatków. Brytyjczycy przeznaczali więcej pieniędzy na wizyty w pubach i restauracjach niż na zakupy w sklepach - informuje Bloomberg.

Pub w Wielkiej Brytanii
Pub w Wielkiej Brytanii
Fot. Frank Albrecht/Unsplash

Według danych Office for National Statistics, sprzedaż detaliczna w lutym spadła o 0,3 proc. miesiąc do miesiąca. Ekonomiści ankietowani przez Bloomberga spodziewali się wzrostu o 0,7 proc. W ujęciu rocznym wskaźnik wzrósł o 7 proc. (oczekiwano 8 proc.).

Wydatki w sklepach spadły, ponieważ coraz więcej Brytyjczyków spędzało czas w pubach i restauracjach. Z powodu powrotu do biur wzrosła sprzedaż odzieży. Udział kanału e-commerce w handlu detalicznym spadł do najniższego poziomu od marca 2020 roku.

W kolejnych miesiącach można spodziewać się dalszego spadku konsumpcji. To efekt rosnących kosztów utrzymania. W lutym inflacja wzrosła do 6,2 proc. w ujęciu rocznym i była najwyższa od 30 lat.

Według badania GfK, zaufanie konsumentów spadło w marcu do najniższego poziomu od listopada 2020 roku, zaś perspektywy dotyczące finansów osobistych okazały się najmniej optymistyczne od czasu kryzysu finansowego w 2008 roku.