Wielkie zwolnienia w zakładach Škoda Auto

opublikowano: 05-03-2021, 14:36

Do 2023 r. czeski koncern ma zmniejszyć zatrudnienie o 3 tys. osób — alarmują związki zawodowe. Redukcja dotknie zapewne także Polaków.

Informacja o planowanych zwolnieniach ukazała się w czwartek w związkowym tygodniku „Škodovácký odborář”. W ciągu najbliższych trzech lat z pracą w czeskich zakładach Škody ma się pożegnać 3 tys. z około 34 tys. pracowników. W fabrykach pracują zarówno osoby zatrudnione bezpośrednio przez koncern, jak też przez agencje pośrednictwa.

Pracodawca numer 1:
Pracodawca numer 1:
Czeskie zakłady Škoda Auto zatrudniają prawie 34 tys. osób, co oznacza, że są największym pracodawcą w kraju. Oprócz tego za granicą — w Chinach, Indiach, Rosji i na Słowacji — firma ma jeszcze 5 tys. pracowników.
Milan Jaros

Związek KOVO sprzeciwia się planom tak znacznej redukcji, deklarując, że jest w stanie przystać na zwolnienie najwyżej 5 proc. załogi. Jego przedstawiciele argumentują, że zakłady borykają się z niedoborem rąk do pracy. Potwierdzeniem tego ma być zatrzymywanie pracowników zatrudnianych poprzez agencje do pracy na dwóch zmianach z rzędu — po nocnej na poranną. Koncern zaprzecza tym informacjom.

Tomáš Kotera, szef komunikacji Škody, informacji o planach redukcji 3 tys. osób nie komentuje. W rozmowie z agencją ČTK deklaruje natomiast, że firma może w tym roku zmniejszyć liczbę pracowników administracji o 2 proc.

Škoda ma w Czechach trzy fabryki: w Mladej Boleslav, Vrchlabí oraz Kvasinach. W ostatniej, która znajduje się tuż przy granicy z Polską i produkuje modele skoda superb oraz SUV skoda yeti, zatrudnionych jest około 2,5 tys. obcokrajowców, przede wszystkim naszych rodaków. Kiedy wiosną 2020 r., po 40 dniach przestoju, koncern ponownie uruchomił produkcję, z powodu ograniczeń w przekraczaniu granicy (nałożony przez polskie władze obowiązek dwutygodniowej kwarantanny) zakładom w Kvasinach do takiego stopnia brakowało pracowników, że wykorzystywały tylko połowę swoich zdolności wytwórczych.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane