Aby stworzyć wizerunek atrakcyjnego pracodawcy, trzeba przede wszystkim zidentyfikować oczekiwania potencjalnych pracowników oraz prowadzić jasną komunikację w kanałach, które docierają do grupy docelowej. Rzetelna informacja o firmie, specyfice jej działania, produktach, strukturze i wartościach, na których opiera swoją strategię, to narzędzie niezbędne dla pracodawcy, który chcąc pozyskać wartościowych pracowników i budować wizerunek firmy w konkretnym środowisku.
Ważne jest mówienie o firmie językiem korzyści, nie tylko w kontekście oferowanych zarobków czy opieki socjalnej. Możliwości rozwoju w przedsiębiorstwie, oferowane tam szkolenia i nowoczesne narzędzia wspierające pracę są również bardzo atrakcyjne dla potencjalnych pracowników. Mając na uwadze nowe pokolenie, dopiero wchodzące na rynek pracy, ważne jest otwarte informowanie o kompetencjach i umiejętnościach, jakich pracodawca oczekuje, i w jaki sposób jest to weryfikowane podczas zazwyczaj wieloetapowej rekrutacji.
Coraz częściej stosuje się różne testy on-line do weryfikacji deklarowanych przez kandydatów w CV umiejętności, zanim dojdzie do rozmów bezpośrednich. Rozmowy te, często w językach obcych, mogą być wieloetapowe, składać się z prezentacji przygotowanej przez kandydata na zadany temat lub/i dyskusji grupowych.
Oczywiście zarobki dla młodych ludzi zawsze będą ważne. Jednak również na ten temat rośnie wiedza, m.in. dzięki dostępnym w internecie badaniom płac i danym udostępnianym jako materiały poglądowe na uczelniach.
Bardzo ważna jest także proponowana forma zatrudnienia na rynku zdominowanym przez tzw. umowy śmieciowe. Kandydaci najbardziej oczekują umów bezpośrednio z pracodawcą na czas nieokreślony lub określony długoterminowy (np. pięć lat), gdyż daje im to większe poczucie bezpieczeństwa.
Kandydaci, którzy się starają o pracę, przed decyzją o złożeniu CV lub podjęciem zatrudnienia powinni poznać odpowiedzi na kilka ważnych pytań:
czym zajmuje się firma? jakimi wartościami się kieruje? jaki ma zakres działania? od ilu lat jest na rynku? jakie wzrosty/wyniki notuje rok do roku? ile osób zatrudnia? w jakim dziale i na jakim stanowisku oferuje pracę? czym ten dział się zajmuje i jaka jest jego struktura? co będzie należało do obowiązków kandydata i jak będzie oceniana jego praca? jakie oczekiwania ma przełożony i firma wobec roli kandydata? na jakie wsparcie/szkolenia może liczyć i kiedy? jak będzie wdrożony do pracy? jakie są główne wyzwania na oferowanym stanowisku? Jakie dodatkowe korzyści firma oferuje (np. zniżki na produkty, dopłata do transportu, prywatna opieka medyczna, pakiet Multisport ).
Oczywiście informacje takie można uzyskać na odpowiednio zaawansowanym etapie rekrutacji.
Ale zadanie sobie takich pytań świadczy, że pracownik podejmuje decyzję o zatrudnieniu odpowiedzialnie, jest przygotowany merytorycznie i szanuje potencjalnego pracodawcę, chcąc poznać jego oczekiwania i ofertę, odnosząc je do tego, co sam oferuje jako pracownik. [red. DCZ]