Właściciel Providenta ma się świetnie

Agnieszka MorawieckaAgnieszka Morawiecka
opublikowano: 2025-07-31 20:00

International Personal Finance w I półroczu zwiększył zysk do 49,9 mln GBP i liczy na co najmniej taki sam wynik w drugiej części roku. Sukces kart kredytowych Providenta jego właściciel chce powtórzyć w Rumunii.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • o ile wzrósł r/r zysk właściciela Providenta
  • ilu klientów ma obecnie IPF
  • o ile wzrosła wartość kredytów udzielonych przez brytyjskiego pożyczkodawcę
  • kiedy karty kredytowe mają być dostępne dla klientów z innych krajów niż Polska
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Notowany na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych International Personal Finance (IPF) działa w dziewięciu krajach na całym świecie – oprócz Polski (pod marką Provident) również na Węgrzech, w Rumunii, Czechach, Litwie, Łotwie i Estonii, a także w Meksyku i Australii.

Grupa nie publikuje wyników finansowych poszczególnych spółek, dzieląc swój biznes na trzy segmenty: IPF Digital, European home credit, do którego należy m.in. Provident oraz Mexico home credit.

W I półroczu liczba klientów IPF pozostała na niezmienionym poziomie 1,7 mln. Wyłączając Polskę, gdzie liczba klientów w tym czasie spadła o 10 proc., pozostałe spółki grupy odnotowały wzrost o 2 proc. W drugim kwartale IPF pozyskał 14 tys. nowych klientów i liczy, że dzięki lepszej akwizycji klientów w Meksyku i Polsce utrzyma tendencję wzrostową w drugiej połowie roku.

Powyżej planów

Od stycznia do czerwca zysk przed opodatkowaniem Grupy IPF wzrósł o 5,5 proc. do 49,9 mln GBP, dzięki utrzymującej się dynamice wzrostu we wszystkich działach. Przychody poszły w górę o prawie 2 proc. do 348 mln GBP. IPF znacząco zwiększył także zwrot z kapitału (ROE) – do 14,7 proc. wobec 10,4 proc. w I półroczu 2024 r.

- Dobre wyniki za pierwsze półrocze dają nam pewność, że uda nam się osiągnąć wyniki lepsze od naszych wewnętrznych planów na cały rok. W drugiej połowie skupiamy się na przyspieszeniu wzrostu, realizacji naszej strategii Next Gen i zwiększaniu dostępności usług finansowych na naszych rynkach, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości kredytów - mówi Gerard Ryan, CEO IPF.

IPF zwiększył w ciągu pierwszych sześciu miesięcy br. wartość kredytów konsumenckich o 11 proc. r/r. do 622 mln GBP. W segmencie europejskich kredytów konsumenckich (do którego należy m.in. Provident) wzrost sięgnął 13 proc. (do 352 mln GBP) i był napędzany dobrymi wynikami w Rumunii i poprawą dynamiki w Polsce. W I półroczu Provident, dzięki przyznaniu pod koniec 2024 r. pełnej licencji instytucji płatniczej rozszerzał ofertę kart kredytowych, które wprowadził ponad 2,5 roku temu.

Polskim śladem

Z raportu IPF wynika, że liczba aktywnych kart kredytowych Providenta przekroczyła 160 tys. na koniec czerwca.

- Niedawno wprowadziliśmy w pełni cyfrową ofertę kart kredytowych, która naszym zdaniem będzie głównym motorem wzrostu na tym rynku. Kredyty kartowe stanowią obecnie 40 proc. należności firmy w Polsce, a klienci wyraźnie cenią sobie możliwość korzystania z kart podczas zakupów w sklepach stacjonarnych i internetowych – twierdzi Gerard Ryan.

Model sprawdzony w Polsce, gdzie Providentem kieruje Marcin Żuchowski, IPF chce przeszczepić także na nowe rynki. Brytyjczycy są na zaawansowanym etapie planowania wprowadzenia kart w Rumunii. Start ma nastąpić w I kw. 2026 r.

- Rozwijamy nasz model partnerstwa detalicznego, aby zapewnić dostosowane do potrzeb rozwiązania kredytowe w punktach sprzedaży. W Rumunii oferujemy obecnie finansowanie zakupów w ponad 1100 sklepach stacjonarnych i internetowych - wyjaśnia Gerard Ryan.

Trwają także prace nad stworzeniem aplikacji mobilnych dla klientów w Rumunii, Czechach i na Węgrzech. Pierwsze wersje mają być dostępne pod koniec 2025 r. i będą one uzupełnieniem obecnych aplikacji, z których korzystają klienci w Meksyku i Polsce.