Właścicielom portali nie wiedzie się zbyt dobrze

Mariusz Zielke
10-11-2000, 00:00

Właścicielom portali nie wiedzie się zbyt dobrzeSpółki IT mają coraz większe problemy ze zdobyciem życiodajnego kapitału

Inwestorzy coraz mniej płacą za akcje spółek internetowych. Interia może pozyskać od NFI zarządzanych przez PZU 15 do 30 mln zł. Wycenia to portal na około 100 mln zł.

Wielu analityków jest zdania, że im dłużej portale będą zwlekać ze sprzedażą swoich akcji, tym gorzej może się to dla nich skończyć. Większość serwisów internetowych może już tylko pomarzyć o wycenach sprzed kilku miesięcy. Interia, której wartość do niedawna szacowano powyżej 50 mln USD (227 mln zł), być może będzie musiała zadowolić się kwotą znacznie mniejszą. Związane z PZU fundusze NFI będą bowiem skłonne zapłacić za 20-30 proc. akcji portalu tylko 15 do 30 mln zł. Cały serwis został więc wyceniony na około 100 mln zł.

Punkt odniesienia

Dla wielu analityków punktem odniesienia do przyszłych transakcji zakupu spółek internetowych będzie niedawny zakup 55 proc. akcji poland.com przez Elektrim. Wartość transakcji wyceniono na 16,3 mln USD (74 mln zł). Tym samym cały portal miałby wartość około 30 mln USD (136 mln zł). Trzeba jednak zaznaczyć, że na konto wrocławskiej spółki wpłynęło 9,8 mln USD (45 mln zł). Reszta jest zaś wyceną przyszłych usług Elektrimu dla poland. com.

— Nasza wycena nie polegała na szacowaniu obecnej wartości portalu. Opierała się raczej na ocenie koniecznych inwestycji na jego utrzymanie i rozwój przez najbliższy rok — mówi Thomas Kolaja, prezes Elektrim OnLine.

Elektrim oszacował, że stworzenie własnego portalu od podstaw kosztowałoby go 10-12 mln USD (45,5-54,6 mln zł).

Interia notowana jest znacznie wyżej w rankingach oglądalności od poland.com. Jest jednak serwisem większym i ma więcej zarejestrowanych użytkowników. Nic więc dziwnego, że analitycy są zaskoczeni wyceną na 100 mln zł. Pytanie tylko, czy to Elektrim zapłacił za dużo, czy NFI chcą dać za mało. Trzeba jednak zauważyć, że trudno porównywać inwestycję kapitałową (jak w przypadku NFI) i przejęcie kontroli nad firmą (jak to było w akwizycji poland. com) . Ponadto cena często zależy od oceny możliwości inwestora przez bankierów obsługujących transakcje.

— Nie uciekałbym się do prostych porównań. Taka cena za akcje Interii jest atrakcyjna, jednak trzeba wziąć też pod uwagę to, że w miarę wzrostu konkurencji wartość portali będzie spadać. Akcjonariusze Interii mają dwa wyjścia: albo atrakcyjnie sprzedać cały portal, albo przenieść ciężar finansowania na inwestora zewnętrznego — uważa Jacek Radziwilski, analityk Deutsche Banku.

Pytanie o biznes

Pojawia się też pytanie, jaki inwestor jest najbardziej potrzebny portalom: finansowy czy branżowy.

— Utrzymać się mogą tylko liderzy. Coraz więcej specjalistów uważa, że największe szanse mają te serwisy, które są jednocześnie dostawcami Internetu — mówi Jacek Radziwilski.

Miesięczne utrzymanie serwisu internetowego tej wielkości co Interia szacuje się na 1,5-2,5 mln zł. Jeżeli NFI związane z PZU wejdą do Interii za kwotę w granicach 15-30 mln zł, za około osiem miesięcy portal będzie potrzebował kolejnego zastrzyku pieniędzy. I — zgodnie z zapowiedziami — będzie szukał go na Giełdzie Papierów Wartościowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Zielke

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Właścicielom portali nie wiedzie się zbyt dobrze