Po dystrybucji przyszła pora na produkcję. W ubiegłym roku francuska grupa Marie Brizard Wines & Spirits pozbyła się spółki Sobieski Trade, zajmującej się dystrybucją alkoholi w Polsce. Nabywcą było toruńskie United Beverages, dystrybutor alkoholi stworzony i kierowany przez Williama Careya, czyli weterana polskiego rynku mocnych alkoholi i twórcę CEDC.

Teraz Francuzi poinformowali, że sprzedają aktywa w Polsce – wszystkie udziały w spółce MBWS Polska i część udziałów w Polmosie Łańcut. Nabywcą znów jest United Beverages. Wartości transakcji, która będzie jeszcze wymagała zgody urzędu antymonopolowego i ma zostać zamknięta w ciągu 2-4 miesięcy, nie podano. Marie Brizard zastrzega przy tym, że zachowa prawa do marki wódki Sobieski, którą na zlecenie francuskiej grupy będzie produkowało United Beverages.
Marie Brizard ma w Polsce zakłady produkcyjne w Starogardzie i Łańcucie, gdzie wytwarza przede wszystkim popularne marki wódek Sobieski i Krupnik. Mimo ich wysokiej sprzedaży Francuzi w Polsce tracili pieniądze - jak podano w raporcie, w ubiegłym roku polski biznes przyniósł 9,3 mln EUR (prawie 42 mln zł) straty na poziomie EBITDA.
„Mimo ostatniej poprawy, wynikającej ze zwiększonej produktywności i selektywnej strategii komercyjnej, biznes w Polsce od kilku lat mierzył się ze znacznymi wyzwaniami i brakowało mu odpowiedniej skali, by osiągnąć średnio- i długookresowe cele w zakresie zyskowności. Zarząd uznał, że perspektywy organicznej poprawy tej sytuacji są ograniczone i sprzedaż aktywów właściwemu partnerowi o odpowiedniej masie krytycznej jest lepszą opcją" - podało Marie Brizard.
United Beverages to drugie biznesowe dziecko Williama Careya, Amerykanina, który karierę związał z polskim rynkiem mocnych alkoholi. Pierwszym było CEDC, producent i dystrybutor m.in. Żubrówki i Bolsa, który w chwilach świetności był wyceniany na ponad 5 mld zł i notowany na GPW oraz rynku Nasdaq. Spółka przeinwestowała jednak na rynkach wschodnich, nie poradziła sobie ze spłatą zadłużenia i została zmuszona do złożenia wniosku o upadłość. Obecnie kontrolę nad nią ma Rosjanin Roustam Tariko, a CEDC jest numerem jeden na polskim rynku wódki z 44-procentowym udziałem – przed Stockiem (29,5 proc.) i właśnie Marie Brizard (9,6 proc.).
William Carey nie odszedł jednak z biznesu i rozpoczął od podstaw budowę firmy dystrybucyjnej pod szyldem United Beverages. Konsekwentnie rozbudowywał ten biznes, dodając do niego m.in. sieci sklepów monopolowych i kupując spółki dystrybucyjne od innych graczy.
W ostatnim czasie znacznie zwiększył skalę. Jeszcze w roku finansowym zakończonym w marcu 2019 r. United Beverages miało 565 mln zł przychodów i 15 mln zł czystego zysku. Pod koniec ubiegłego roku sfinalizowało jednak przejęcie Sobieski Trade, a na początku lipca tego roku przejęło od Grupy Żywiec 80 proc. udziałów w Distribev Orbico, dostarczającym ponad 500 marek alkoholi do 35 tys. sklepów i lokali gastronomicznych w Polsce.
Po przejęciu reszty polskiego biznesu Marie Brizard spółka United Beverages na polskim rynku stanie się graczem pierwszoligowym.
- Nabycie czołowego polskiego producenta wódki wraz z nowoczesną destylarnią uzupełnia jedną ze strategicznych luk w biznesie grupy United Beverages. Pozwala nam to na realizację planu stworzenia czołowej, zintegrowanej i zlokalizowanej w Polsce grupy FMCG, skoncentrowanej na napojach alkoholowych. Grupa United Beverages po transakcji będzie generowała rocznie ponad 1 mld EUR przychodów i zatrudniała 2,5 tys. osób - mówi William Carey, prezes United Beverages, cytowany w komunikacie giełdowym Marie Brizard.