Wskaźnik nastrojów amerykańskich konsumentów wzrósł mocniej niż oczekiwano

Marek DruśMarek Druś
opublikowano: 2025-12-05 16:45

Najnowszy odczyt wskaźnika nastrojów amerykańskich konsumentów okazał się wyższy niż prognozowano pomimo utrzymujących się obaw dotyczących cen i zatrudnienia.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Uniwersytet Michigan ogłosił, że wskaźnik nastrojów konsumentów wzrósł w grudniu do 53,3 z 51 w listopadzie, kiedy miał drugą najniższą wartość w tym roku. Oczekiwano jego zwyżki, ale tylko do 52. Wzrost wskaźnika w grudniu nastąpił po serii spadków rozpoczętej w lipcu, kiedy wynosił 61,7 i miał trzecią najwyższą wartość w tym roku.

Wskaźnik oceny bieżących warunków gospodarczych nieznacznie spadł z 51,1 do 50,7. Wskaźnik oczekiwań konsumentów wzrósł z 51 do 55, osiągając najwyższy poziom od czterech miesięcy.

Wskaźnik oczekiwanej inflacji w perspektywie roku spadł z 4,5 proc. do 4,1 proc. To jego czwarty spadek z rzędu do najniższej wartości od stycznia. Oczekiwania inflacyjne w perspektywie pięciu lat spadły z 3,4 proc. do 3,2 proc.

- Konsumenci dostrzegają niewielką poprawę w porównaniu z listopadem w kilku wymiarach, ale ogólny wydźwięk opinii jest raczej ponury, ponieważ konsumenci nadal powołują się na ciężar wysokich cen – powiedziała Joanne Hsu, dyrektorka badań konsumentów. - - Podobnie oczekiwania rynku pracy nieznacznie się poprawiły, ale pozostały stosunkowo ponure - dodała.