Opublikowany w czwartek przez Uniwersytet w Michigan wskaźnik nastrojów wśród amerykańskich konsumentów spadł w kwietniu do 87,8 pkt z 91,5 pkt. w marcu. Rynek oczekiwał nieco mniejszego spadku do 90,5 pkt. Pogarszające się nastroje amerykańskich konsumentów wynikają z widma recesji i pesymistycznych ocen najbliższej przyszłości gospodarczej.
Wcześniej opublikowane dane makroekonomiczne potwierdzają nastroje konsumentów. Ceny produkcji spadły w ubiegłym miesiącu o 0,1 proc., natomiast sprzedaż detaliczna zmalała o 0,2 proc., podczas gdy analitycy spodziewali się, że te wielkości nie ulegną zmianie.
Z jednej strony te sygnały są niepokojące, jednak z drugiej strony malejącą inflacja i spadający popyt mogą zachęcić szefa Fed Alana Greenspana do redukcji stóp procentowych. Szansa na redukcje może zwiększyć optymizm inwestorów i umocnić poprawiającą się koniunkturę na giełdach amerykańskich.
PK