Firma A4BEE zajmuje się doradztwem, inżynierią oprogramowania oraz projektowaniem i produkcją inteligentnych urządzeń dla sektorów biotechnologii, farmacji i produkcji. Działa od 2018 r., zatrudnia 130 osób, a tempo wzrostu w ostatnich 3 latach wynosi 100 proc. rok do roku.

Stawiamy na samoświadomość. Każdy z naszych pracowników ma możliwość oceny własnych umiejętności i aspiracji na kolejne pięć lat. Stawia przed sobą cele rozwojowe, a my staramy się pomóc mu je osiągnąć. Nasi menedżerowie są otwarci na feedback. Każdy pracownik może podzielić się z przełożonym swoimi przemyśleniami, by wspólnie znaleźć satysfakcjonującą ścieżkę rozwoju dalszej kariery.
Strategia wspierania rozwoju wszystkich pracowników firmy opiera się na czterech filarach: elastyczne podejście do zdobywania nowej wiedzy i nowych umiejętności; promowanie uczenia się przez doświadczenie; Skills Self-Assessment zamiast oceny rocznej; oraz demokratyzacja uczenia się i nauczania. Jej celem jest stworzenie elastycznego procesu rozwoju pracowników – zdobywanie nowych umiejętności praktycznych, oddanie odpowiedzialności za własny rozwój pracownikowi, zwiększenie godzin poświęconych na naukę i zakresu dzielenia się umiejętnościami.
Procesowi rozwojowemu pracownika w A4BEE służą dwa narzędzia indywidualne: self skills assessment (ocena umiejętności własnych w 10 dziedzinach od komunikacji, organizacji, przez zarządzanie, przywództwo, finanse, projektowanie, po szerokie spektrum kompetencji dziedzinowych, technicznych) oraz Development Plan, czyli narzędzie pozwalające zdefiniować cele oraz aktywności prowadzące do ich realizacji.
Do dyspozycji są też działania i narzędzia rozwojowe w ramach całej firmy, które wspierają zdobywanie nowych umiejętności przez doświadczenie, czyli doroczny #hack4bee (czyli Hackathon) oraz #tech_hive Academy i aplikacja BeePloma.
Hackathon rozpoczyna się od zgłaszania propozycji projektów. Pracownicy wybierają jeden z nich i w czasie dwudniowej sesji pracują nad jego rozwiązaniem. Po tym następuje czas budowania MVP.
#hack4bee to oryginalne, innowacyjne rozwiązanie polegające na tym, że pracownicy sami decydują, czego chcą się nauczyć, jakich technologii użyć, jakie problemy rozwiązać przez wspólne doświadczenie i praktykę. W ramach hackatonu powstały m.in. nowa strona www.a4bee.com, inteligentne liczniki prądu, system do rozliczania delegacji czy aplikacja BeePloma.
#tech_hive Academy działa cały rok. Najpierw następuje wybór szkolenia lub warsztatu, zgodnie z życzeniem pracowników, którzy chcą wziąć w nim udział. Po zebraniu chętnych szkolenie jest przygotowywane i przeprowadzane, a na zakończenie uczestnicy otrzymują dyplomy wygenerowane i przechowywane w aplikacji BeePloma.
Akademia działa na zasadzie dzielenia się wiedzą, stąd zakres szkoleń określony jest przez ocenę własnych umiejętności i chęć podzielenia się nimi. W ciągu dwóch lat pracownicy przeprowadzili dziesiątki szkoleń z różnych dziedzin, m.in.: warsztat druku 3D, Design Thinking, Microservices Patterns, Fronted Development.
Jak sprawdza się strategia? W latach 2021 i 2022 wszyscy pracownicy przeprowadzili self skills assessment i zdefiniowali swój plan rozwoju. W hackathonie w 2021 r. wzięło udział 87 proc. Pracowników. Średnio w jednym szkoleniu brało udział 18 osób. Na życzenie pracowników połowę szkoleń przeprowadzono więcej niż raz. 96 proc. pracowników przeznacza 8 godzin na naukę w miesiącu.
© ℗