Czytasz dzięki

Wybierz Kobietę Biznesu roku 2020

opublikowano: 02-11-2020, 22:00

Nagradzanie biznesowych osiągnięć inspiruje

Wejdź na stronę www.100kobietbiznesu.pl, na głosy czekamy do 17 listopada

Po ulicach wielu polskich miast przetaczają się protesty kobiet po wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Ale rzut oka wystarczy, by dostrzec, że kobiety wyciągnęły na ulice także młodzież i mężczyzn. Taka bowiem jest siła kobiet — swą aktywnością mobilizują i motywują do działania. Także w biznesie. Liczne badania pokazują, że są znakomitymi menedżerkami, a firmy, które dbają, by zespoły były zbalansowane, dobrze na tym wychodzą. W Polsce dużo, bardzo dużo w tej sprawie już zrobiono. Nikogo nie trzeba przekonywać, że kobiety należy oceniać przez pryzmat osiągnięć i kompetencji, że bez obaw można im powierzać najważniejsze obszary działalności firmy i że są dobrymi szefami.

Zmianę dobrze obrazuje nasz ranking 100 Kobiet Biznesu, który organizujemy od 10 lat. Na początku mierzyliśmy się z pytaniem, po co to robimy. Dziś: „co mogę zrobić, żeby wygrać”. Rekordowa liczba zgłoszeń kandydatek w towarzyszącym rankingowi plebiscycie Kobieta Biznesu 2020 pokazuje, że liczba pań z imponującymi dokonaniami biznesowymi bardzo wzrosła. Wciąż jednak jest wiele do zrobienia — problem luki płacowej nie zniknął, kobiet na najwyższych stanowiskach jest wciąż mało. Wierzymy, że nagradzanie biznesowych osiągnięć jest najlepszą metodą: motywuje i inspiruje do działania.

Jak co roku nominowaliśmy 10 pań, które mają za sobą udany biznesowy rok. Są wśród nich menedżerki z największych korporacji, ale też założycielki własnych firm, które szybko okazały się sukcesem. Przyćmiewają osiągnięcia biznesowe zdecydowanej większości panów. Wiele pań łączy prowadzenie biznesu z działalnością społeczną — w tym roku po raz pierwszy postanowiliśmy nagrodzić także za to. Teraz ty, droga czytelniczko, drogi czytelniku, wybierz najlepszą.

KOBIETA BIZNESU 2020

JOANNA SEKLECKA , prezes Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService

Pod jej kierownictwem spółka dynamicznie się rozwija. Obsługuje ponad 460 tys. terminali płatniczych w Europie, z czego 266 tys. w Polsce. To lider naszego rynku transakcji płatniczych i największy agent rozliczeniowy w regionie.

IZABELLA MACZKOWSKA-CIBOROWSKA , dyrektor generalny Chep Polska i kraje bałtyckie

Działa z pasją, inspiruje innych i aktywuje udział kobiet w zarządzaniu. Odnosi sukcesy w branży nietypowej dla kobiet – logistyce o międzynarodowym zasięgu. Firma jest liderem wynajmu palet w Polsce i krajach bałtyckich, a 50 proc. jej menedżerów to kobiety.

Zajmuje się strategią firmy, logistyką i optymalizacją łańcucha dostaw. Pasja, konsekwencja w działaniu, troska o ludzi i wiara w sukces pomagają jej wspinać się na szczyt międzynarodowej kariery w branży energetycznej, uchodzącej za męską specjalność.

ALINA SZYNAKA , wiceprezes Szynaka-Meble

Działająca od 1957 r. firma rodzinna eksportuje meble do ponad 60 krajów. Jest filarem Grupy Szynaka, którą tworzy m.in. osiem nowoczesnych zakładów produkcyjnych i Hotel & SPA Pałac Mortęgi. Alina Szynaka jest też promotorką rzemiosła, udziela się społecznie i charytatywnie.

DOMINIKA ŻAK , prezes DeeZee

Założyła firmę w 2004 r., pożyczając od mamy 3 tys. zł na budowę sklepu internetowego z obuwiem. W 2019 r. sprzedała buty za 110 mln zł, a Grupa CCC wyceniła 75 proc. jej biznesu na 20 mln zł. Dziś e-commerce DeeZee działa na sześciu rynkach i ma ambicję stać się firmą globalną.

BEATA DASZYŃSKA-MUZYCZKA , prezes BGK Bank Gospodarstwa Krajowego

Wdraża strategię banku wzmacniającą konkurencyjność polskiej gospodarki. BGK udostępnił w marcu rozwiązania pomocowe, z których skorzystało już tysiące firm. Inicjatorka Funduszu Trójmorza, który sfinansuje inwestycje w transporcie, energetyce i infrastrukturze cyfrowej krajów regionu.

EWA CHODAKOWSKA , wiceprezes BeBio

Firma łączy platformę treningową online BeActive TV i sklep BeBio. Jej zysk za 2019 r. to 4,7 mln zł. Ewa Chodakowska odniosła sukces, m.in. dzięki zaangażowaniu w budowanie społeczności w social mediach: jej fanpage ma 2,04 mln użytkowników, a konto na Instagramie 1,9 mln.

DOROTA HRYNIEWIECKA-FIRLEJ , prezes Pfizer Polska

Lekarz, muzyk, kobieta w biznesie od 20 lat. W zarządzaniu firmą opiera się na wartościach: empatii, godności i solidarności. Ambasadorka kampanii WomanUpdate, która przeciwdziała wykluczeniu kobiet z rynku pracy i wzmacnia rozwój ich kompetencji cyfrowych.

KATARZYNA PRZYBYŁ , operacyjna XOXO Solutions

W 2017 r. założyła z mężem spółkę, która wypożycza i sprzedaje routery z mobilnym dostępem do internetu w 140 krajach. Opłata jest stała bez względu na zużycie danych. W 2019 r. firma miała 1,5 mln zł obrotu. W 2020 r. ruszyła z ofertą XOXO WiFi Home Office dla pracujących zdalnie.

ANNA KRAJEWSKA , prezes Salad Story

Malarka po ASP jest właścicielką firmy oferującej szybkie, zdrowe posiłki. Ponad 40 lokali działa w centrach handlowych. Sieć chce wyjść poza galerie, a także stworzyć bazę do obsługi zamówień online. Na ten cel będzie zbierać pieniądze w formule crowdfundingu udziałowego.

KOBIETA BIZNESU 2020 – DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA

OMENAA MENSAH , prezes Omenaa Foundation

W ramach fundacji buduje szkołę dla dzieci ulicy w Ghanie. Z myślą o dzieciach w Polsce prowadzi akcję Każdy plakat pomaga. Wyprodukowała charytatywny spektakl „Czarno to widzę, czyli wymieszani, posortowani”, który w zabawny sposób porusza tematykę braku tolerancji w Polsce.

EWA MRÓZ , prezes Fundacji Everest

Uwielbia wyzwanie, jakim jest organizacja Biegu Firmowego dla kilku tysięcy osób. Od 2013 r. w 14 edycjach tej charytatywnej imprezy pobiegli przedstawiciele przeszło 1000 firm we Wrocławiu i Warszawie, a na rzecz podopiecznych fundacji przekazano ponad 800 tys. zł.

PATRYCJA PIEKUTOWSKA , ambasador Centrum Zdrowia Dziecka

Solistka skrzypaczka. Jako ambasador Centrum Zdrowia Dziecka kontynuuje projekty modernizacji przestrzeni, które odmieniają psychikę małego pacjenta. Była prezes Fundacji KIDS, twórczyni projektu Wielcy Artyści Małym Pacjentom.

AGNIESZKA CZMYR-KACZANOWSKA , wiceprezes Fundacji Mamo Pracuj

Wraz z Joanną Gotfryd dziewięć lat temu założyła portal www.mamopracuj.pl dla kobiet, które szukają przyjaznego miejsca pracy. Celem jest promowanie elastycznych form zatrudnienia i firm, które doceniają korzyści z zatrudniania kobiet. Fundacja powstała w 2015 r.

MAJA LIPIAK, prezes Fundacji Leżę i Pracuję

Używa marketingu do zmiany kawałka świata na lepsze: fundacja jest agencją marketingową, która daje pracę osobom z niepełnosprawnością ruchową. Cofounderka start-upu Zdalniacy łączącego pracodawców z kandydatami z niepełnosprawnością ruchową, którzy mogliby pracować zdalnie.

KOMENTARZ PARTNERA

Wielozadaniowość – wyjątkowa cecha kobiet

ANNA GRABOWSKA , wiceprezes ds. komercyjnych firmy Żabka Polska

Współczesne kobiety są wielozadaniowe. Mają wysokie kompetencje, stanowią coraz silniejszą reprezentację w branżach do niedawna uznawanych za typowo męskie, chcą osiągać sukcesy w życiu zawodowym. Jednocześnie realizują swoje pasje, dbają o dom i najbliższych. To część szerszej zmiany zachodzącej na całym świecie. Widać ją np. w badaniach nad kierunkami studiów wybieranymi przez kobiety czy w statystykach pracowniczych.

Kobiety wnoszą ciepło i empatię do środowiska zawodowego, cechuje je również kreatywność przejawiająca się na wielu płaszczyznach. Ich wyjątkową wartością — zwłaszcza na rynku pracy — jest wielozadaniowość. Potrafią jednocześnie zajmować się wieloma tematami, co jest kluczowe szczególnie w dynamicznym środowisku zawodowym. Umieją spojrzeć na sprawy gospodarskim okiem i przykładają wielką wagę do detali. Te cechy są atutami kobiet zarówno w roli pracowników, jak i szefów. W naszej firmie kobiety zarządzają m.in. pionem komercyjnym, logistyką, finansami i działem prawnym. To nie przypadek, że w Żabce ponad 60 proc. franczyzobiorców to kobiety, które doskonale radzą sobie z prowadzeniem sklepu i zachowaniem wysokiej jakości obsługi klientów.

Od 2017 r. zauważamy także zwiększenie liczby kobiet robiących u nas zakupy — zarówno tych odwiedzających nas regularnie, jak i okazjonalnie. Wśród pań rośnie także wskaźnik satysfakcji korzystania z naszych sklepów. Wywołujemy pozytywne emocje u coraz większej grupy naszych klientek, dlatego że Żabka jest trochę jak one — czyli wielozadaniowa. To miejsce, w którym można kupić świeże, zdrowe produkty, przed ważnym spotkaniem wpaść po gorącą kawę na wynos lub ciepłą przekąskę, czy wreszcie skorzystać z wielu usług dodatkowych.

W Żabce zabiegane kobiety znajdują gotowe i co najważniejsze — dobre jakościowo propozycje każdego posiłku w ciągu dnia. Na śniadanie wybierają świeże, pożywne kanapki Tomcio Paluch, na drugie śniadanie — pyszne, wypełnione owocami i warzywami zdrowe przekąski Foodini, a na obiad lub kolację gotowe dania Szamamm — wszystkie bez konserwantów. To także kobiety często sięgają po stale poszerzany przez nas asortyment produktów w 100 proc. roślinnych. W Żabce przy okazji zakupów kobiety mogą także załatwić inne codzienne obowiązki, np. opłacić rachunki, skorzystać z wygodnych usług, takich jak: odbiór paczki, możliwość zagrania w Lotto, opłacenia rachunków czy wypłacenia gotówki w czasie zakupów.

Żabka stara się ułatwiać życie swoim klientom, a Polki to doceniają. To dla nas motywacja do jeszcze lepszej pracy i dawania z siebie jak najwięcej. Żabka jest kobietą! Wprowadzamy więc i planujemy kolejne udoskonalenia, dostosowujemy organizację do potrzeb pracowników, franczyzobiorców i klientów. Jesteśmy w stanie kreować trendy, a nie tylko za nimi podążać.

KOMENTARZ PARTNERA

Ważne, by nagłaśniać sukcesy

MONIKA KORDOWSKA , dyrektor zarządzający pionu ryzyka operacyjnego, kontroli kredytowej i przeciwdziałania nadużyciom w Banku BNP Paribas

Dla budowania dobrego miejsca pracy i osiągania celów biznesowych w niemal każdym miejscu pracy niezwykle ważne jest zrozumienie istotności takich kwestii, jak równość i różnorodność oraz ich poszanowanie. To jest bowiem paliwo napędowe, które może i często determinuje jakość podejmowanych decyzji biznesowych, a także dobrostan pracowników. W świecie biznesu dla tych wartości jest coraz większe zrozumienie. To oczywiście cieszy, ale nie można zapominać, że kobiety wciąż muszą udowadniać więcej i walczyć o równe traktowanie, płace czy karierę zawodową.

Tym ważniejsze są plebiscyty, takie jak ten organizowany przez „Puls Biznesu”, którego jesteśmy partnerem, bowiem pokazują i doceniają sukcesy kobiet, a tych przecież nie brakuje. Bez wątpienia trzeba o tym mówić. Ważne jest też, by nagłaśniać drogę, jaką muszą przejść kobiety, aby te sukcesy się zmaterializowały, jakie wyzwania muszą pokonać na swojej zawodowej drodze i ile energii je to kosztuje.

Na tej drodze jest także Bank BNP Paribas, realizujący program #KOBIETY zmieniające BNP Paribas. Został stworzony z inicjatywy kobiet, które uznały, że chcą aktywnie uczestniczyć w kreowaniu równej organizacji, sprzyjającej rozwojowi potencjału kobiet i wzmacnianiu ich wpływu. Misją inicjatywy #KOBIETY zmieniające BNP Paribas jest uwolnienie potencjału kobiet w celu budowania różnorodnej organizacji, która wspiera realizację strategii banku i rozwój jego pracowników.

Czasami wielkie rzeczy zaczynają się od małych spotkań i pozornie banalnych rozmów. Nasza historia zaczęła się od spotkania kilku kobiet, podczas którego pojawiło się pytanie, czy tak naprawdę nasz bank, mając stabilność, pozycję rynkową i rozpoznawalność, jest otwarty i czy jest to organizacja, w której wszyscy czują się tak samo dobrze. Padło też pytanie, czy rola i możliwości działania kobiet są wystarczające i adekwatne do aspiracji banku. Okazało się, że jest wiele przestrzeni do działania. Naszą ambicją jest budowanie różnorodnej organizacji, która zapewnia każdej osobie, niezależnie od tego, czy jest kobietą, czy mężczyzną, takie same możliwości w każdym aspekcie. Koncepcja programu jest absolutnie autorska. Działamy w pełnej autonomii, ale też w pełnej synergii z całym bankiem.

KOMENTARZ PARTNERA

Jednakowe warunki i szanse

MONIKA KOWALSKA , członek zarządu DPD Polska, dyrektor ds. jakości, bezpieczeństwa i administracji

Polityka równości to podstawa strategii zrównoważonego rozwoju w DPD Polska i DPDgroup. Wraz z całym zarządem dajemy jednakowe warunki pracy oraz szanse awansu zawodowego kobietom i mężczyznom. DPD Polska, jako duża organizacja, potrzebuje pracowników i współpracowników o różnych kompetencjach, predyspozycjach i osobowościach. Poszukujemy najlepszych kandydatek i zapewniamy im takie warunki, by niezależnie od własnych planów i pełnionych w życiu ról mogły podążać wymarzoną ścieżką kariery. Dzięki temu podejściu w naszej firmie prawie 30 proc. kadry kierowniczej stanowią kobiety. To, według badania „Women in business” z 2020 r. przeprowadzonego przez firmę Grant Thornton, wynik o 1 pkt proc. wyższy od średniej globalnej.

Kobiety, które zajmują wysokie stanowiska w DPD Polska, wykazują się umiejętnością pracy w wymagającym, operacyjnym środowisku. Swój sukces osiągnęły dzięki profesjonalizmowi, kompetencjom, zaangażowaniu i ciągłemu rozwojowi. Jako odpowiedzialny pracodawca zapewniamy wolne od stereotypów środowisko zawodowe, które sprzyja wzmacnianiu wewnętrznej przedsiębiorczości w firmie i zdobywaniu przez pracowników cenionych na rynku pracy umiejętności.

Na podstawie wieloletniego doświadczenia w biznesie mogę potwierdzić, że kobiety ze swoją odpowiedzialnością, empatią i umiejętnością trafnego oceniania sytuacji stanowią wzorce skutecznego przywództwa. Wiele z nas odnajduje się świetnie w roli menedżerek i liderek. Jestem przekonana, że warto promować przedsiębiorczość i rozwój zawodowy wśród kobiet. Cieszę się, że jako partner 100 Kobiet Biznesu możemy inspirować je i motywować do osiągania sukcesów na każdym szczeblu kariery.

PLEBISCYT, RANKING I OGŁOSZENIE WYNIKÓW

Ranking 100 Kobiet Biznesu i towarzyszący mu plebiscyt powstały, by inspirować — kobiety do działania i doceniania swoich osiągnięć, a rynek do zmian. Wyniki głosowania czytelników oraz zestawienie 100 najbardziej przedsiębiorczych kobiet w Polsce opublikujemy 4 grudnia w formie ekskluzywnego dodatku do dziennika „Puls Biznesu”. Przybliżymy w nim historie kobiet z czołówki rankingu i plebiscytu. Mamy nadzieję, że ta lektura będzie szczególnie wartościowa dla naszych czytelniczek — zainspiruje je, doda im skrzydeł i pozwoli uwierzyć we własne możliwości.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: GRZEGORZ NAWACKI, redaktor naczelny „Pulsu Biznesu”

Polecane