Wybierz Kobietę Biznesu 2020 - plebiscyt czytelników

Nagradzanie biznesowych osiągnięć inspiruje

Po ulicach wielu polskich miast przetaczają się protesty kobiet po wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Ale rzut oka wystarczy, by dostrzec, że kobiety wyciągnęły na ulice także młodzież i mężczyzn. Taka bowiem jest siła kobiet – swą aktywnością mobilizują i motywują do działania. Także w biznesie. Liczne badania pokazują, że są znakomitymi menedżerkami, a firmy, które dbają, by zespoły były zbilansowane, dobrze na tym wychodzą. W Polsce dużo, bardzo dużo w tej sprawie już zrobiono. Nikogo nie trzeba przekonywać, że kobiety należy oceniać przez pryzmat osiągnięć i kompetencji, że bez obaw można im powierzać najważniejsze obszary działalności firmy i że są dobrymi szefami. 

Zmianę dobrze obrazuje nasz ranking 100 Kobiet Biznesu, który organizujemy od 10 lat. Na początku mierzyliśmy się z pytaniem, po co to robimy. Dziś: „co mogę zrobić, żeby wygrać”. Rekordowa liczba zgłoszeń kandydatek w towarzyszącym rankingowi plebiscycie Kobieta Biznesu 2020 pokazuje, że liczba pań z imponującymi dokonania biznesowymi bardzo wzrosła. Wciąż jednak jest wiele do zrobienia – problem luki płacowej nie zniknął, kobiet na najwyższych stanowiskach jest wciąż mało. Wierzymy, że nagradzanie biznesowych osiągnięć jest najlepszą metodą: motywuje i inspiruje do działania. 

Jak co roku nominowaliśmy 10 pań, które mają za sobą udany biznesowy rok. Są wśród nich menedżerki z największych korporacji, ale też założycielki własnych firm, które szybko okazały się sukcesem. Przyćmiewają osiągnięcia biznesowe zdecydowanej większości panów. Wiele pań łączy prowadzenie biznesu z działalnością społeczną – w tym roku po raz pierwszy postanowiliśmy nagrodzić także za to.

Teraz Ty, droga Czytelniczko i drogi Czytelniku, wybierz najlepszą - zagłosuj na swoje faworytki: jedną w kategorii "Kobieta Biznesu 2020" oraz jedną w kategorii "Kobieta Biznesu 2020: działalność społeczna". 

Na głosy czekamy do 17 listopada. 

Grzegorz Nawacki, redaktor naczelny „Pulsu Biznesu”

 

Kobieta Biznesu 2020:

Kobieta Biznesu 2020: DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA

Dziękujemy! Głosowanie zostało zakończone.


Laureatki tytułów "Kobieta Biznesu 2020" oraz "Kobieta Biznesu 2020: działalność społeczna" poznamy 4 grudnia, gdy z "Pulsem Biznesu" ukaże się specjalny dodatek "100 Kobiet Biznesu 2020". Zaprezentujemy w nim także wyniki rankingu oraz rozmowy z najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Polsce.

Ewa Chodakowska

wiceprezes BeBio
Firma łączy platformę treningową online BeActive TV i sklep BeBio. Jej zysk za 2019 r. to 4,7 mln zł. Ewa Chodakowska odniosła sukces, m.in. dzięki zaangażowaniu w budowanie społeczności w social mediach: jej fanpage ma 2,04 mln użytkowników, a konto na Instagramie 1,9 mln. Zrozumienie i stały kontakt z klientami pozwala jej przewidywać trendy. Wszystkie innowacje są odpowiedzią na potrzeby wskazywane przez odbiorców działań firmy. Ewa Chodakowska od lat wspiera też inicjatywy, których celem jest realna pomoc kobietom, m.in. akcję #StopPrzemocy oraz #ThinkPink budującą świadomość raka piersi.

Agnieszka Czmyr - Kaczanowska

wiceprezes Fundacji Mamo Pracuj
Dziewięć lat temu założyła z Joanną Gotfryd portal www.mamopracuj.pl dla kobiet, które chcą się rozwijać zawodowo. Portal promuje elastyczne formy zatrudnienia i pracodawców, którzy doceniają korzyści z zatrudniania kobiet. W 2015 r. powstała fundacja. Jej założycielki zatrudniają na umowy o pracę sześć kobiet, które pracują głównie zdalnie, w elastycznym i zadaniowym czasie pracy. W 2019 r. ponad milion kobiet skorzystało z zasobów portalu. Ważne merytoryczne i inspirujące treści są dostępne nieodpłatnie, w ten sposób realizowana jest społeczna misja fundacji.

Beata Daszyńska-Muzyczka

prezes Banku Gospodarstwa Krajowego
Wdraża strategię wzmacniającą konkurencyjność polskiej gospodarki i rozwija BGK, m.in. przez tworzenie przedstawicielstw zagranicznych. W marcu bank pod jej kierownictwem udostępnił pierwsze rozwiązania pomocowe, a w kolejnych tygodniach kilkanaście programów wspierających firmy ze wszystkich branż. Skorzystało z nich już tysiące przedsiębiorców. Jako lider odnosi sukcesy także na arenie międzynarodowej. Jest inicjatorką utworzenia Funduszu Trójmorza, który sfinansuje najważniejsze inwestycje w transporcie, energetyce i infrastrukturze cyfrowej krajów regionu.

Karolina Gajos

globalny dyrektor ds. spółek lotniczych w Shell Aviation Shell Polska
Zajmuje się strategią firmy, logistyką i optymalizacją łańcucha dostaw. Pasja, konsekwencja w działaniu, troska o ludzi i wiara w sukces pomagają jej wspinać się na szczyt międzynarodowej kariery w branży energetycznej, uchodzącej za męską specjalność. Z Shell jest związana od 15 lat, od 10 zajmuje stanowiska dyrektorskie. Pracowała w Europie Zachodniej, Środkowo-Wschodniej, Rosji i Azji Południowo-Wschodniej. Obecnie główną dziedziną jej zainteresowań jest lotnictwo. Wykorzystuje swoje doświadczenie, kontakty i wiedzę, rozwijając biznesy Shell na całym świecie.

Dorota Hryniewiecka-Firlej

prezes Pfizer Polska
Lekarz, muzyk, kobieta w biznesie od 20 lat. W zarządzaniu firmą opiera się na wartościach: empatii, godności i solidarności. Ambasadorka kampanii WomanUpdate, która przeciwdziała wykluczeniu kobiet z rynku pracy i wzmacnia rozwój ich kompetencji cyfrowych. Pełniąc funkcję wiceprezydenta w Radzie Pracodawców RP, zainicjowała projekt Human Rights and Business. Jego celem jest wpływ na kształtowanie świadomej polityki społecznej odpowiedzialności przez prowadzenie dialogu na arenie międzynarodowej i podkreślanie poszanowania wartości i praw człowieka w biznesie.

Anna Krajewska

prezes Salad Story
Malarka po ASP jest pomysłodawczynią i właścicielką firmy bazującej na koncepcie stosunkowo tanich, szybkich, lecz zdrowych posiłków, m.in. sałatek, zestawów lunchowych, świeżych soków. Salad Story powstała w 2007 r. Ponad 40 lokali sieci działa głównie w centrach handlowych. Dostosowując się do nowej sytuacji, firma postanowiła wzmocnić kanał e-commerce i opracowała plan otwarcia kilku lokali poza galeriami. Na stworzenie bazy ułatwiającej obsługę zamówień online będzie zbierać pieniądze w formule crowdfundingu udziałowego.

Maja Lipiak

prezes Fundacji Leżę i Pracuję
Przedsiębiorczyni i innowatorka społeczna. Używa marketingu do zmiany kawałka świata na lepsze: fundacja jest agencją marketingową, która daje pracę osobom z niepełnosprawnością ruchową. Cofounderka start-upu Zdalniacy łączącego pracodawców z kandydatami z niepełnosprawnością ruchową, którzy mogliby pracować zdalnie. Często występuje publicznie i szkoli z ekonomii społecznej i marketingu. Obala mity na temat niepełnosprawności, promuje unikalne talenty osób z niepełnosprawnościami oraz innowacyjność i pracę zdalną jako szansę na zmniejszanie barier na rynku pracy.

Izabella Maczkowska-Ciborowska

dyrektor generalny Chep Polska i kraje bałtyckie
Lider z pasją, inspirująca innych i aktywująca udział kobiet w zarządzaniu. Odnosi sukcesy w branży nietypowej dla kobiet – logistyce o międzynarodowym zasięgu. Promuje zachowania przyjazne środowisku, wspiera pasje i zaangażowanie pracowników. Kierowana przez nią spółka jest liderem wynajmu palet w Polsce i krajach bałtyckich, a 50 proc. jej menedżerów to kobiety. Przez ostatnie dwa lata firma odnotowuje ponad dwukrotnie większy wzrost biznesu niż średni wskaźnik Chep w Europie. Rośnie też znaczenie Polski jako rynku pilotażowego dla inicjatyw Chep.

Omenaa Mensah

prezes Omenaa Foundation
Kobieta multizadaniowa, która łączy biznes i obecność w mediach z działalnością dobroczynną. W ramach Omenaa Foundation buduje szkołę w Temie (Ghana) dla dzieci ulicy, które nie mają dostępu do powszechnej edukacji. Zainicjowała i wyprodukowała charytatywny spektakl teatralny „Czarno to widzę, czyli wymieszani, posortowani”, który w zabawny sposób porusza tematykę braku tolerancji w Polsce. Z myślą o dzieciach z domów dziecka, rodzin zastępczych i ośrodków pomocy w Polsce zainicjowała akcję Każdy plakat pomaga, z której dochód zostanie przeznaczony na zakup sprzętu komputerowego.

Ewa Mróz

prezes Fundacji Everest
Z fundacją jest związana od początku. Stara się być blisko jej podopiecznych i ich rodzin, poznać ich problemy. Jest sprawną organizatorką – uwielbia wyzwanie, jakim jest przygotowanie Biegu Firmowego dla kilku tysięcy osób. Od 2013 r. zorganizowała 14 edycji tej charytatywnej imprezy. W sztafetach pobiegli przedstawiciele przeszło 1000 firm we Wrocławiu i Warszawie. Dzięki ich zaangażowaniu udało się przekazać ponad 800 tys. zł na leczenie i rehabilitację podopiecznych fundacji.

Patrycja Piekutowska

ambasador Centrum Zdrowia Dziecka
Solistka skrzypaczka, która angażuje biznes w projekty dla Centrum Zdrowia Dziecka. Jako prezes Fundacji KIDS koordynowała w ciągu roku realizacje warte niemal 2,5 mln zł, m.in. modernizacje kilku poradni wraz z nową windą, przeniesienie po 40 latach i nowoczesne wyposażenie banku krwi i wiele innych. Obecnie jako ambasador CZD koordynuje kolejne modernizacje. Stworzyła projekt Wielcy Artyści Małym Pacjentom, w którym dzięki pomocy 17 firm budowlanych udało się wyremontować hol główny i rozpocząć remont podjazdu dla karetek.

Katarzyna Przybył

dyrektor operacyjna XOXO Solutions
W 2017 r. założyła z mężem spółkę, która wypożycza i sprzedaje routery z mobilnym dostępem do internetu w 140 krajach. Opłata jest stała bez względu na zużycie danych. W 2019 r. łódzka firma miała 1,5 mln zł obrotu. W tym roku, by odnaleźć się w nowej sytuacji, przestawiła się na osoby pracujące zdalnie. W ofercie XOXO WiFi Home Office każdy, kto ma problem z dostępem do sieci w domu podczas pandemii, może wynająć XOXO WiFi bez długich umów, np. na 30 dni. Router zapewnia najlepszy możliwy zasięg w Polsce z pokryciem największych czterech operatorów.

Joanna Seklecka

prezes Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService
Jest związana ze spółką eService od 2004 r., a od 2017 z sukcesami nią zarządza. Pod jej kierownictwem firma dynamicznie się rozwija. Obsługuje ponad 460 tys. terminali płatniczych w Europie, z czego 266 tys. w Polsce. To lider polskiego rynku transakcji płatniczych i największy agent rozliczeniowy w regionie. Osiąga sukcesy, zwiększając ofertę i kładąc nacisk na innowacje i programy badawczo-rozwojowe. Aktualnie przygotowuje pilotaż SoftPOS – zaawansowanego rozwiązania pozwalającego używać smartfona w charakterze terminala płatniczego.

Alina Szynaka

wiceprezes Szynaka-Meble
Założona w 1957 r. firma rodzinna jest czołowym producentem mebli, eksportowanych do ponad 60 krajów, i filarem Grupy Szynaka, którą tworzy m.in. osiem nowoczesnych zakładów produkcyjnych i Hotel & SPA Pałac Mortęgi. Alina Szynaka podejmuje inicjatywy mające na celu osiągnięcie harmonii z otoczeniem, dbając tym samym o środowisko naturalne. W jej filozofii silnie zakorzeniony jest duch odpowiedzialności społecznej. Aktywnie wspiera inicjatywy na rzecz rozwoju miasta, województwa i kraju. Jako promotor polskiego rzemiosła udziela się społecznie i charytatywnie.

Dominika Żak

prezes DeeZee
Założyła firmę w 2004 r., pożyczając od mamy 3 tys. zł na budowę sklepu internetowego z obuwiem. W 2019 r. sprzedała buty za 110 mln zł, a branżowy gigant, Grupa CCC, wycenił 75 proc. jej biznesu na 20 mln zł. Dziś e-commerce DeeZee działa na sześciu rynkach, a buty marki można kupić w ponad 1,2 tys. sklepów stacjonarnych Grupy CCC. Dominika Żak ma ambicje, by DeeZee stało się marką globalną. W mediach społecznościowych konsekwentnie promuje hasło DeeZee Girls do it better, którego celem jest wzmocnienie pozycji kobiet. Poczynania DeeZee śledzi już prawie 2 mln osób na FB i Instagramie.