Kobiety biznesu zdają najtrudniejszy egzamin

  • Patricia Deyna
opublikowano: 03-12-2020, 22:00

O tym, że rok 2020 nie jest typowy, po dziewięciu miesiącach trwania pandemii nie trzeba przekonywać nikogo. Jest więc oczywiste, że publikowana przez nas 10. edycja rankingu 100 Kobiet Biznesu i towarzyszący jej plebiscyt również różnią się od poprzednich.

Patricia Deyna, prezes Bonnier Business (Polska), wydawcy „Pulsu Biznesu”
Patricia Deyna, prezes Bonnier Business (Polska), wydawcy „Pulsu Biznesu”
Grzegorz Kawecki

Laureatki rankingu 100 Kobiet Biznesu były oceniane na podstawie kryteriów świadczących o zrównoważonym rozwoju i doskonałej kondycji firm, którymi zarządzają. Tworzy go setka kobiet, których firmy wyróżniły się największą dynamiką „Pulsu Biznesu” sprzedaży i zysku w dwóch ostatnich latach, w których przecież trudno było narzekać na koniunkturę. Tymczasem czytelnicy „Pulsu Biznesu” i portalu Bankier.pl, którzy decydowali o wynikach plebiscytu na Kobietę Biznesu 2020, oceniali działalność właścicielek i menedżerek firm już w wyjątkowo trudnych warunkach pandemii. W tym roku, siłą rzeczy, wśród wielu atutów kobiet biznesu na plan pierwszy wyszła więc umiejętność zarządzania firmą w warunkach kryzysowych. Pandemia to czas, w którym trzeba podejmować niestandardowe, trudne, a czasami wręcz bolesne decyzje. Ich celem jest zapewnienie firmom przetrwania i — jeśli to możliwe — wypracowanie jak najlepszych pozycji do dalszego rozwoju.

Tegoroczna lista 100 Kobiet Biznesu i wyniki plebiscytu dowodzą, że polskie menedżerki potrafią się odnaleźć w tych trudnych warunkach nie gorzej niż panowie. Do uzyskania takich umiejętności przyczynia się zapewne to, że większość z nas — menedżerek — łączy zarządzanie firmą z organizowaniem życia rodziny. Trudne warunki pandemii nie zamknęły jednak polskich kobiet w kręgu wyznaczanym przez sprawy zawodowe i rodzinne. Ich aktywny sprzeciw wobec narzucania zmian w obowiązującym porządku prawnym to znak, że COVID-19 nie pozbawił ich wrażliwości na ważne sprawy społeczne i gotowości do czynnej obrony swoich praw.

Ale wróćmy do rankingu i plebiscytu. Mimo że na naszej liście, jak zwykle, znalazło się ponad sto laureatek, nie mam wątpliwości, że zasługujących na laury mistrzyń biznesu jest w polskich firmach o wiele więcej. Wystarczy spojrzeć na to, jak przedsiębiorstwa kierowane przez panie radzą sobie w czasach koronakryzysu. Większość z powodzeniem utrzymuje się na rynku i stara się, ponosząc możliwie najmniejsze straty, dotrwać do lepszych czasów. Są i takie, dla których pandemia to czas umacniania pozycji firm, zdobywania nowych rynków i powiększania zespołów.

W nadziei, że warunki naszego życia, a także prowadzenia działalności gospodarczej już niedługo zaczną się normalizować, życzę laureatkom rankingu 100 Kobiet Biznesu, plebiscytu na Kobietę Biznesu 2020 i wszystkim paniom, które kierują przedsiębiorstwami, zdrowia i wytrwałości. Jestem przekonana, że z powodzeniem stawią czoła dzisiejszym trudnościom i wkrótce, już bez ograniczeń, zaczną znów realizować swoje pasje w biznesie i życiu osobistym.

Patricia Deyna

prezes Bonnier Business (Polska), wydawcy „Pulsu Biznesu”

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Patricia Deyna, prezes Bonnier Business (Polska)

Polecane