Czytasz dzięki

Wykonawca odcinka zakopianki odpowiada GDDKiA po zerwaniu umowy

ARŻ
opublikowano: 23-07-2020, 13:53

W ubiegły piątek GDDKiA poinformowała o odstąpieniu od umowy z wykonawcą drogi ekspresowej S7 między Lubniem a Naprawą. Jej zdaniem, nie posiadał on odpowiedniej ilości sprzętu, pracowników i środków do zakończenia inwestycji, a także nie płacił w terminie swoim podwykonawcom. Konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING również wypowiedziało umowę i przedstawiło swoją wersję zdarzeń.

Wykonawca twierdzi, że GDDKiA nie wykazała wystarczającego zainteresowania i woli współpracy po wykryciu zagrożenia osuwiskiem w bezpośrednim sąsiedztwie jednej z podpór prawej nitki drogi, co w jego opinii mogło doprowadzić do katastrofy budowlanej lub drogowej. Początkowo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała zaakceptować zmiany w projekcie, jednak w późniejszym terminie się z nich wycofała.

IDS-BUD ma także szereg innych zastrzeżeń dotyczących przebiegu współpracy.

„Wskutek rażąco nierzetelnego prowadzenia inwestycji przez GDDKiA i odcinania się od jakiejkolwiek odpowiedzialności za niezależne od Generalnego Wykonawcy zmiany w realizacji, roszczenia IDS-BUD SA wobec GDDKiA wynoszą przeszło 100 milionów złotych. Pomimo niezaspokojonych i uzasadnionych roszczeń wobec Zamawiającego na kwotę przekraczającą 10% wartości kontraktu, podjęliśmy wiele wysiłków, aby chronić naszych podwykonawców od konsekwencji niezrozumiałej postawy GDDKiA. m. in. zapewniając bezpośrednie płatności na ich rzecz. Tym bardziej niezrozumiałe jest nakładanie na IDS-BUD SA przez GDDKiA kar umownych za brak płatności na rzecz podwykonawców, skoro było to wynikiem zaniechań samej GDDKiA. Dodatkowo IDS-BUD SA wystąpił o wydanie przez GDDKiA gwarancji zapłaty za roboty objęte kontraktem” – stwierdziła spółka w oświadczeniu.

„Wskutek zaproponowanej przez nas zmiany technologii realizacji obiektu, GDDKiA użytkuje wskazany odcinek drogi ekspresowej S7 już od 20 grudnia 2019 r. Pomimo tego, dopiero 17 lipca 2020 r. wydano nam Świadectwo Przejęcia, które Inżynier Kontraktu dostarczył do biura budowy Wykonawcy dopiero po tym, jak wcześniej GDDKiA złożyła do siedziby IDS-BUD SA odstąpienie od umowy. W związku z tym przez ponad pół roku ponosiliśmy niczym nieuzasadnione koszty podwyższonej wartości zabezpieczeń należytego wykonania umowy. Co więcej, jeszcze w maju 2020 r. pomimo braku Świadectwa Przejęcia GDDKiA naliczyła nam ponad 25 milionów złotych kar za niedotrzymanie terminu, nie potrafiąc wyjaśnić metodyki ich wyliczenia: bez Świadectwa Przejęcia nie da się wszak określić stopnia przekroczenia terminu” – dodano.

IDS-BUD S.A. będzie domagać się od GDDKiA kary umownej w wysokości 78 mln zł. Firma złoży pozew sądowy.

Odcinek z Lubnia do Naprawy powstaje w ramach budowy drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój. Cała inwestycja uzyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 1 mld 322 mln 398 tys. zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ARŻ

Polecane