Czytasz dzięki

Wyzwanie dla kreatorów innowacji

opublikowano: 03-10-2019, 22:00

Przedsiębiorcy mają spory apetyt na Innovation Box. Jednak od przychylności fiskusa będzie zależało, ilu z nich skorzysta z ułatwienia

Jak wypada wprowadzona na początku tego roku w Polsce zachęta podatkowa na tle podobnych instrumentów obowiązujących w innych krajach? Czy firmy znad Wisły są nią zainteresowane? Między innymi na te pytania odpowiada najnowszy raport „Innovation Box.

Magdalena Kosewska-Kwaśny, partner w Crido, podkreśla, że polski mechanizm
Innovation Box ma szeroki katalog kwalifikowanych praw własności intelektualnej
i bardzo preferencyjną stawkę 5 proc. CIT.
Wyświetl galerię [1/2]

ZALETY:

Magdalena Kosewska-Kwaśny, partner w Crido, podkreśla, że polski mechanizm Innovation Box ma szeroki katalog kwalifikowanych praw własności intelektualnej i bardzo preferencyjną stawkę 5 proc. CIT. Fot. ARC

Mechanizm działania. Przegląd aktualnych rozwiązań w Europie. Wydanie II zaktualizowane” stworzony przez Crido i Fundację Koalicji na rzecz Polskich Innowacji. Magdalena Kosewska-Kwaśny, partner w Crido, zwraca uwagę, że rodzime spółki mogą przebierać w instrumentach wspierających projekty B+R jak w ulęgałkach. Wśród nich są m.in. dotacje i ulgi podatkowe.

— Oba te mechanizmy koncentrują się na fazie prowadzenia badań. W ofercie są też instrumenty współfinansujące inwestycje niezbędne do wdrożenia innowacji i wyników prac B+R. Zwiększają one atrakcyjność Polski jako miejsca kreowania innowacji. Dotychczas brakowało instrumentu, z którego przedsiębiorcy mogliby korzystać długofalowo i przez wiele lat czerpać korzyści z komercjalizacji wyników prac badawczych — podkreśla Magdalena Kosewska-Kwaśny.

Niższy podatek

Mechanizm Innovation Box (IB) jest sposobem na wzrost wydatków polskich firm na B+R, komercjalizację i ochronę wypracowanych przez nich rozwiązań.

— To zachęta podatkowa, która pozwala płacić znacząco niższy podatek CIT firmom, które osiągają przychody z komercjalizacji praw własności intelektualnej powstałej w wyniku prac badawczych. Dzięki temu uzyskują dodatkowe oszczędności przez okres ochrony rezultatów B+R. W przypadku patentów będzie to nawet 20 lat. Takie rozwiązanie powinno być bodźcem do podejmowania projektów badawczych — przekonuje Magdalena Kosewska-Kwaśny.

Z raportu wynika, że wprowadzone na początku tego roku w Polsce ułatwienie wypada atrakcyjnie na tle tego typu instrumentów obowiązujących w innych krajach.

— Polski mechanizm ma relatywnie szeroki katalog kwalifikowanych praw własności intelektualnej, a także bardzo preferencyjną stawkę 5 proc. CIT. Wymaga on jednak od przedsiębiorcy spełnienia wielu wymogów, w tym m.in. prowadzenia prac B+R i osiągania dochodów z praw własności intelektualnej — podkreśla partner w Crido.

Autorzy raportu zauważają, że w międzynarodowych rankingach innowacyjności europejskich gospodarek Polska wypada umiarkowanie. Czołowe miejsca nadal zajmują Szwecja, Finlandia, Dania, Szwajcaria i Niemcy. Eksperci wskazują, że Polska ma duży potencjał, aby ten wynik poprawić.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Nie brakuje nam zasobów do prowadzenia nowatorskich przedsięwzięć. Mamy wykształcone społeczeństwo, a także odnotowujemy szybki wzrost inwestycji w branży wysokich technologii — zaznacza Dagmara Krzesińska, prezes Fundacji Koalicji na Rzecz Polskich Innowacji.

Zwraca uwagę na spore zainteresowanie mechanizmem Innovation Box wśród firm.

— Pytanie, jak w praktyce będzie wyglądało korzystanie z zachęty podatkowej i jak do tych kwestii będzie podchodziła skarbówka. Ważne, aby przedsiębiorcy chcieli inwestować w innowacje i się rozwijać. Przykłady innych krajów pokazują, że w osiągnięciu tego celu najbardziej skuteczny jest Innovation Box w połączeniu z przejrzystym systemem podatkowym i stabilną polityką państwa — przekonuje Dagmara Krzesińska.

Rozwiać wątpliwości

Wtóruje jej Magdalena Kosewska-Kwaśny.

— Brakuje w pełni określonych zasad stosowania zachęty podatkowej. Ponadto obowiązujące w tym zakresie przepisy, które czekają na doprecyzowanie, rodzą wątpliwości interpretacyjne wśród podatników. Pomocne w ich rozwianiu mogą być wytyczne OECD, zgodnie z którymi były konstruowane polskie przepisy o IB. Wydane w lipcu objaśnienia Ministerstwa Finansów też są istotnym krokiem w rozstrzyganiu wspomnianych wątpliwości, bo odpowiadają na pytanie, kiedy projekty przedsiębiorstw są pracami B+R — tłumaczy partner w Crido.

Autorzy raportu podkreślają, że mechanizm działa w 14 krajach Europy, w tym m.in. we Francji, Irlandii, Holandii, Włoszech i Hiszpanii. W regionie Europy Środkowej z rozwiązania korzystają tylko Węgrzy. W zależności od kraju IB obejmuje różne formy własności intelektualnej. Najczęściej są wśród nich patenty, wzory użytkowe, przemysłowe i oprogramowanie. W niektórych państwach zachęta podatkowa dotyczy również innych praw, m.in. do odmian roślin i dodatkowych świadectw ochronnych. Różnice między państwami są widoczne także w stosowanym mechanizmie ulgi. Może to być niższa stawka CIT, zwolnienie lub odliczenie. Poza tym poziom wsparcia jest zróżnicowany. Tzw. efektywna stawka CIT dla przychodów z Innovation Box sięga od 2,5 proc. na Cyprze do 10 proc. we Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane