Wzrosły wydatki turystów w Chinach podczas święta 1 maja, ale nadal poniżej poziomów sprzed pandemii

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2025-05-06 06:24

Wydatki chińskich turystów podczas tegorocznego święta 1 maja wzrosły o 8 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym, osiągając 180,27 miliarda juanów (24,92 miliarda dolarów). Choć wzrost ten można uznać za pozytywny sygnał, łączna wartość wydatków wciąż pozostaje niższa niż przed wybuchem pandemii COVID-19.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Chińskie Ministerstwo Kultury i Turystyki odnotowało 314 milionów krajowych podróży w okresie świątecznym, co oznacza wzrost o 6,5 proc. rok do roku. Liczba transakcji dokonanych za pośrednictwem popularnej aplikacji płatniczej Weixin Pay zwiększyła się z kolei o ponad 10 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zauważalny był również wzrost wydatków w lokalach gastronomicznych.

Jednak według szacunków agencji Reuters, opartych na oficjalnych danych, wydatki na osobę podczas pięciodniowego święta wzrosły zaledwie o 1,5 proc., osiągając 574,1 juana. To nadal mniej niż w 2019 roku, gdy średnie wydatki na mieszkańca wynosiły 603,4 juana.

Z kolei kina odnotowały znaczący spadek przychodów – sprzedaż biletów w okresie świątecznym wyniosła 747 milionów juanów, czyli około połowę wartości z analogicznego okresu w 2023 roku.

Święto 1 maja, będące jednym z najdłuższych okresów wolnych od pracy w Chinach, jest bacznie obserwowane jako wskaźnik poziomu zaufania konsumenckiego.

Konsumpcja w drugiej największej gospodarce świata wciąż odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego i przedłużającego się kryzysu na rynku nieruchomości. Dodatkowo, napięcia wynikające z wojny handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Chinami pogłębiają te problemy.