Jak pokazały dane Narodowego Biura Statystycznego (NBS), w okresie styczeń-luty 2024 r. łączna sprzedaż detaliczna w Chinach zwiększyła się o 5,5 proc. w ujęciu rocznym. Odczyt okazał się lepszy niż mediana prognoz ekonomistów, która wynosiła 5,2 proc. Nastąpiło jednak spowolnienie dynamiki po wzroście o 7,4 proc. w grudniu 2023 r. Dane za pierwsze dwa miesiące roku podawane są zbiorczo z uwagi na długie ruchome święto związane z Nowym Rokiem Księżycowym.
Cieszyć jednak może, że był to 13-ty z rzędu okres z dodatnią zmianą w handlu detalicznym, co może dowodzić rosnącej konsumpcji.
Jak wynika z komunikatu NBS, na początku roku odnotowano dalszy wzrost sprzedaży zbóż i oleju spożywczego, kruszców (w tym złota i srebra) oraz biżuterii, odzieży, mebli, sprzętu telekomunikacyjnego i samochodów. Odbiła w końcu sprzedaż sprzętu AGD (+5,7 proc.) oraz materiałów budowlanych.
Podczas ośmiodniowego księżycowego Nowego Roku w lutym nastąpił znaczny powrót podróży, co wpłynęło na przychody sektora turystyki i hotelarstwa. Doprowadziło to również do 3 proc. wzrostu przerobu rafinerii ropy naftowej, aby zaspokoić duży popyt na paliwa transportowe.
Nadal natomiast obserwowano kryzys w nieruchomościach. Sprzedaż nieruchomości według powierzchni odnotowała w okresie styczeń-luty spadek aż o 20,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, choć spowolniony wobec spadku o 23,0 proc. w grudniu ubiegłego roku.
Ceny konsumpcyjne wzrosły w lutym po raz pierwszy od pięciu miesięcy, ale do odbicia w dużej mierze przyczynił się szał wydatków podczas święta Księżycowego Nowego Roku i prawdopodobnie będzie on krótkotrwały.