Zarządzanie budżetem przeznaczonym na realizację projektu, który otrzymał unijne dofinansowanie, jest dla przedsiębiorców nie lada wyzwaniem. Kluczowe jest rozróżnienie przedsięwzięć inwestycyjnych od badawczo-rozwojowych. Każdy z tych projektów ma inny zakres kosztów kwalifikowanych, w tym metodę finansowania środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych.
W przypadku większości projektów B+R innowatorzy mogą zaliczyć do wydatków związanych z aparaturą naukowo-badawczą m.in. odpisy amortyzacyjne.
Jeśli chodzi o amortyzację środków trwałych w przedsięwzięciach współfinansowanych z pieniędzy unijnych istotne jest to, aby beneficjent wskazał zasadność poniesionych kosztów w celu prawidłowej realizacji projektu lub wdrożenia jego rezultatu.
– Ponadto wydatki powinny odnosić się wyłącznie do okresu, w którym przedsiębiorca prowadzi dane przedsięwzięcie i muszą być zgodne z odpowiednimi przepisami prawa krajowego oraz polityką rachunkowości. Co ważne, tzw. zasady amortyzacji środków trwałych powinny być spójne dla całego przedsiębiorstwa, a nie tworzone np. na potrzeby danego projektu – mówi Michał Ponikierski, konsultant w Crido.
Zauważa, że jeżeli do odliczenia kwalifikują się odpisy amortyzacyjne (a nie tylko zakup środków trwałych i wartości niematerialnych czy prawnych), to przedsiębiorca nie musi przestrzegać tzw. zasady konkurencyjności.
– Nie jest on jednak zwolniony z obowiązku nabycia wspomnianych środków trwałych w sposób racjonalny. Cena ich zakupu nie może być zawyżona w stosunku do stawek rynkowych – zaznacza Michał Ponikierski.
Martyna Mileszyk, starszy specjalista w Crido, zwraca uwagę na możliwość rozliczenia w ramach projektów badawczych kosztów jednorazowej amortyzacji środków trwałych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w grę wchodzi kilka wariantów. Może to być jednorazowa amortyzacja środków trwałych o wartości nie większej niż 10 tys. zł lub do kwoty 100 tys. zł w roku podatkowym. Beneficjentowi przysługuje też rozliczenie w ramach pomocy de minimis do wysokości nieprzekraczającej 50 tys. EUR w roku podatkowym.
– Z tej możliwości mogą skorzystać podatnicy, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą. Ponadto takie rozwiązanie przysługuje małym firmom, których przychód roczny ze sprzedaży brutto nie przekracza 2 mln EUR. Warto zaznaczyć, że przedsiębiorcy korzystający z pomocy de minimis w formie amortyzacji jednorazowej nie muszą ubiegać się o zgodę na skorzystanie z tego typu wsparcia – wyjaśnia Martyna Mileszyk.
Jeżeli przedsiębiorca skorzysta z ostatniej opcji, musi liczyć się z tym, że w perspektywie najbliższych lat może już nie otrzymać dofinansowania np. na wdrożenie wyników prac B+R lub szkolenia pracowników. Łączna wartość pomocy de minimis w ciągu trzech kolejnych lat nie może przekroczyć 200 tys. EUR.
– Co ważne, przedsiębiorca przedstawiający do rozliczenia jednorazowy odpis amortyzacyjny, którego otrzymanie jest równoznaczne z uzyskaniem pomocy de minimis, musi pamiętać o konieczności pomniejszenia kolejnego dofinansowania o kwotę już przyznanego wsparcia – zaznacza Martyna Mileszyk.