Za chwilę ruszy zegar dla zamrożonych procesów

opublikowano: 19-05-2020, 22:00

Odwieszenie wstrzymanych terminów w postępowaniach przed urzędami i sądami może sprawiać firmom wiele problemów.

Niedługo znów trzeba będzie liczyć, ile czasu zostało na dokonanie czynności wymaganych lub niezbędnych do dochowania w niektórych sprawach prowadzonych przez urzędy i w procesach sądowych. Trzecia z uchwalonych tzw. tarcz antykryzysowych przywraca bowiem zawieszony pierwszą taką specustawą bieg terminów w postępowaniachorganów podatkowych i toczących się przed sądami administracyjnymi oraz egzekucyjnych. Dotyczy to m.in. spraw prowadzonych w sądach administracyjnych, procesów karnych, karnych skarbowych, w sprawach o wykroczenia, postępowań administracyjnych, a także kontroli podatkowych i celno-skarbowych.

To oznacza np. ewentualność wszczęcia także nowych działań kontrolnych skarbówki, jak zauważają eksperci Crido Sławomir Pilarczyk, starszy menedżer, i Agnieszka Kalicińska, konsultant. Wprowadzona teraz zmiana odnosi się jednak przede wszystkimdo terminów, których trwający wcześniej bieg przerwano tarczą 1.0, i tych, które jeszcze się nie rozpoczęły, a miałyby ruszyć w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii. Zgodnie z ustawą obowiązującą od minionej soboty ich wznowienie lub start ma nastąpić po upływie tygodnia od jej wejścia w życie, czyli wszystkie związane z tym zasady stosowane w normalnych warunkach zostaną odmrożone w najbliższy poniedziałek, 25 maja.

Zostało zatem kilka dni na przeanalizowanie skutków tej sytuacji dla przedsiębiorców. Dla niektórych może to jednak nie być łatwe. Dr Fatima Mohmand, adwokat z kancelarii prawnej D. Dobkowski, mówi, że bez znajomości zasad obliczania terminów określonych w poszczególnych ustawach mogą pojawić się problemy z ich dotrzymaniem. Ma to swoje konsekwencje — niedochowanie terminu prawa procesowego oznacza bezskuteczność danej czynności. Poza tym jej zdaniem wątpliwości co do biegu określonych terminów mogą wynikać z nieprecyzyjnych sformułowań zawartych w tarczy 1.0, których nie poprawiono.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— W rezultacie aktualna może być potrzeba przywrócenia terminów sądowych i procesowych lub obrona przed upływem określonych terminów prawa materialnego. W razie takiej konieczności może okazać się, że termin na jego przywrócenie jest zbyt krótki. Niełatwe może być też argumentowanie o braku winy w uchybieniu terminu — wylicza dr Fatima Mohmand.

Również przedstawiciele Kancelarii SSW, partner i radca prawny Janusz Mazurek oraz aplikantka adwokacka Helena Czechowska przyznają, że tarcza 3.0. może utrudniać przesądzenie, czy wobec przedsiębiorcy płynie określony termin do dokonania danej czynności procesowej i kiedy rozpoczął bieg, a jeśli już upłynął, czy należy wystąpić z wnioskiem o jego przywrócenie.

Zwracają uwagę, że pomimo wcześniejszych zarządzeń prezesów sądów o wstrzymaniu wysyłki pism, z którymi związane są np. działania odwoławcze i inne terminy procesowe, niektóre sądy wysyłały do stron pisma wymagające natychmiastowej reakcji w samym szczycie epidemii. Przedsiębiorcy, którzy nie monitorowali na bieżąco korespondencji, powinni upewnić się, czy nie dostali awizo. Prawnicy przypominają, że nawet gdy faktycznie nie mieli możliwości odebrania pism z poczty, podwójne awizowanie objęte jest fikcją doręczenia i wywołuje skutki prawne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane