Gazele Biznesu 2023 już za nami. W imieniu Coface – autora rankingu, który co roku przygotowuje listę – serdecznie gratuluję wszystkim laureatom i mam nadzieję, że spotkamy się w kolejnej edycji tego prestiżowego zestawienia.
Niezmiernie cieszy mnie, że mimo trudności, które dotknęły rodzimy rynek w latach 2020–2022, tak wiele polskich firm z sektora MSP może pochwalić się stabilną pozycją oraz dynamicznym rozwojem. Nasi laureaci nie mieli łatwo – pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie, wysoka inflacja, wzrost cen energii. Na przestrzeni lat 2020–2022 zaobserwowaliśmy także znaczny wzrost liczby niewypłacalnych przedsiębiorstw, która wyniosła odpowiednio 1243 (wzrost o 22 proc. w porównaniu z rokiem 2019), 2125 (+71 proc.) oraz 2752 (+29 proc.). Mimo tych wyzwań Gazele Biznesu spełniły twarde kryteria rankingu i znalazły się w zestawieniu najbardziej dynamicznych małych i średnich firm w Polsce.
Jest to z pewnością skutkiem ich świadomości, że stabilna firma opiera się na odpowiedzialnym sposobie prowadzenia biznesu, który jest przejrzysty, z odpowiednio dobraną strategią zarządzania należnościami.
Nie da się zupełnie uniknąć ryzyka związanego z prowadzeniem biznesu, ale zawsze można je zminimalizować i odpowiednio nim kierować. Ogromne znaczenie ma zabezpieczenie finansów, zapobieganie powstawaniu przeterminowanych należności i ich odzyskiwanie. Musimy także dobrze poznać swoich kontrahentów. Warto dodać, że zarządzanie należnościami zaczyna się długo przed wystawieniem pierwszej faktury. Na rynku mamy już wiele instrumentów wspomagających ten proces.
Na początku kluczowe jest posiadanie rzetelnej informacji o sytuacji kontrahenta i regularne kontrolowanie jego kondycji. Wobec wszystkich kontrahentów – długoletnich, dobrze znanych, i zupełnie nowych partnerów handlowych – zawsze powinna być stosowana zasada ograniczonego zaufania, szczególnie w czasach gorszej koniunktury i zwiększonego ryzyka transakcji handlowych. Dobrze przygotowana informacja jest niezbędnym elementem planowania strategicznego i pomaga firmom uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku. W ramach wywiadu gospodarczego możemy określić zdolność firmy do wywiązania się ze swoich zobowiązań finansowych, uzyskać opinię będącą rekomendacją poziomu kredytu kupieckiego, jakiego możemy udzielić swoim kontrahentom, zapoznać się z poziomem ryzyka krajów i sektorów, w których działają nasi klienci, a także skorzystać z kluczowych danych do oceny ryzyka.
Gdy mamy już wiedzę na temat kontrahentów, nie zapominajmy, jak ważne jest właściwe zabezpieczenie płynności finansowej firmy, ochrona przed nieprzewidzianymi zmianami, a także odpowiednie finansowanie – poprzez uwolnienie środków zamrożonych w wystawionych fakturach. Do dobrego zarządzania należnościami możemy spokojnie dodać zarządzanie wierzytelnościami.
Profesjonalna usługa windykacyjna, dzięki dostępowi do danych i narzędzi, szybko skonfrontuje stanowisko dłużnika z jego rzeczywistą sytuacją. Usługa ta obejmuje, oprócz procedur odzyskiwania należności, również działania prewencyjne i kontrolne. Należy podkreślić, że oddanie sprawy zadłużenia w ręce firmy windykacyjnej to przede wszystkim przejaw dbałości wierzyciela o interesy swojego przedsiębiorstwa i profesjonalne podejście do zarządzania ryzykiem, a nie tylko próba wywarcia presji na dłużniku.
Podsumowując, przemyślane i ustrukturyzowane zarządzanie należnościami jest kluczowe w bezpiecznym prowadzeniu biznesu. Mamy obecnie na rynku wiele rozwiązań, które nam to ułatwiają, a naszym zadaniem jest właściwe dopasowanie ich do potrzeb i rozmiaru naszej firmy.