Praca nie satysfakcjonuje co czwartego zatrudnionego. Mimo tego, że firmy coraz bardziej dbają o stworzenie im przyjaznych warunków.
Na zadowolenie z pracy wpływa przede wszystkim dobra atmosfera oraz
pozytywne relacje, szczególnie z przełożonym — wynika z tegorocznego
badania Hays Poland „Stres i satysfakcja 2018”. Ankietowani wskazywali
przede wszystkim na te czynniki. Niemałe znaczenie przykładają też do
poziomu wynagrodzenia, możliwości rozwoju i szans godzenia życia
zawodowego z prywatnym. Najmniej punktów w ocenie czynników istotnych
dla pracowników respondenci przyznali dodatkowym dniom urlopowym.
Badanie pokazało zarazem, że co czwarty ankietowany nie czerpie
satysfakcji z realizacji obowiązków zawodowych, a ponad połowa
przyznaje, że często — nawet codziennie — doświadcza stresu, złości i
irytacji.
Na pytanie, czy na samopoczucie respondentów wpływają negatywnie
nadgodziny i stres, „tak” zaznaczyło 74 proc. badanych, „nie” — 19
proc., a pozostali nie potrafili udzielić odpowiedzi.
— Niewielka dawka dobrze zarządzanego stresu może być sprzymierzeńcem
każdego pracownika, wprowadza organizm w stan gotowości, co umożliwia
pracę na wyższych obrotach — podkreśla w raporcie z badania Agnieszka
Czarnecka, menedżer zespołu doradztwa HR w Hays Poland. Zwraca jednak
uwagę, że codzienne działanie w stresie działa destrukcyjnie i przez to
pracownik może zacząć szukać innego miejsca zatrudnienia.
Ważne jest więc dążenie do tworzenia przyjaznych miejsc pracy w firmach,
aby specjaliści mogli cieszyć się komfortem, liczyć na wsparcie
przełożonych i móc podejmować ambitne wyzwania. Przedstawiciele Hays
Poland zauważają, że firmy coraz częściej dbają o kulturę organizacyjną
promującą odpowiednie postawy. Oferują też elastyczny czas pracy i
świadczenia, które pomagają w zachowaniu work-life balance.
— Pracodawcy coraz lepiej rozumieją, że obecność pracownika w miejscu
zatrudnienia nie gwarantuje większej efektywności, a osiem godzin
spędzonych w biurze nie zawsze oznacza wykonanie wszystkich zadań —
podkreśla w raporcie Paulina Łukaszuk, menedżer ds. komunikacji w Hays
Poland.
— Bez względu na obowiązujące w firmie metody pracy, kluczem
do sukcesu pozostaje kultura organizacyjna oparta na zaufaniu. Praca
zdalna i elastyczne godziny pracy są rozwiązaniem korzystnym dla obu
stron. Pracownicy otrzymują większą niezależność, a pracodawcy zyskują
atut w walce o najlepszych ekspertów — zauważa Paulina Łukaszuk.
Zdaniem autorów ankiety, zdrowe relacje i motywująca atmosfera to zwykle
realizacja prostych zasad — wzajemnego szacunku, uczciwości i
tolerancji.
— Współpraca i zaufanie są źródłem dobrej energii i decydują o poczuciu
zadowolenia oraz efektywności. Szczęśliwi pracownicy są bardziej
kreatywni i pracują wydajniej — podkreśla w raporcie Paula Rejmer,
dyrektor zarządzająca dywizją rekrutacji do pracy stałej i tymczasowej w
Hays Poland.
© ℗