Zielona Księga UE - jak wykorzystać potencjał gospodarki morskiej

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2006-06-07 11:37

Jak optymalnie wykorzystać potencjał gospodarki morskiej oraz jak koordynować działania między morskimi politykami sektorowymi - to zagadnienia poruszane przez Unię Europejską w Zielonej Księdze - poinformował w środę ekspert Komisji Europejskiej ds. polityki morskiej Peter Crawley.

Jak optymalnie wykorzystać potencjał gospodarki morskiej oraz jak koordynować działania między morskimi politykami sektorowymi - to zagadnienia poruszane przez Unię Europejską w Zielonej Księdze - poinformował w środę ekspert Komisji Europejskiej ds. polityki morskiej Peter Crawley.

Księga ma być opublikowana w środę około południa w Brukseli. Poruszane w niej są też problemy bezpieczeństwa morskiego, poprawy jakości życia na terenach nadmorskich, zarządzania sprawami morskimi na poziomie narodowym, europejskim i globalnym - powiedział Crawley na konferencji prasowej w Warszawie.

"Konsultacje pomiędzy krajami UE oraz środowiskiem związanym z gospodarką morską będę trwały 12 miesięcy, następnie będzie opublikowana Białą Księga zawierająca wnioski z rocznych konsultacji" - stwierdził.

"Podstawowym celem jest maksymalizacja korzyści i zasobów związanych z gospodarką morską, a także wykorzystanie różnych powiązań między poszczególnymi działami gospodarki morskiej" - powiedział Crawley.

Jego zdaniem konieczna jest poprawa jakości życia w regionach nadmorskich. "Bardzo ważną kwestią jest też ochrona środowiska morskiego. Unia musi zastanowić się, jak gospodarować zasobami morskimi, aby nie została zachwiana różnorodność biologiczna" - dodał.

Jak poinformował Crawley, 4 proc. przychodów UE związanych jest z zasobami morskimi, a 40 proc. pochodzi z regionów, które graniczą z terenami nadmorskimi.

20 krajów UE to państwa nadmorskie. Unijna granica morska ma 70 tys. km, a terytorium nadmorskie zajmuje około 12 mln km kw. Prawie 90 proc. handlu światowego obsługiwane jest droga morską. Obszar morski, który podlega jurysdykcji UE, jest większy niż lądowy. (