Złe wieści dla międzynarodowych marek w Chinach. Konsumenci nie wrócą do wydatków sprzed pandemii

Alicja Skiba
opublikowano: 2023-05-29 19:22

Wydatki chińskich konsumentów nie wrócą w najbliższym czasie do poziomu sprzed pandemii Covid-19, jak wynika z raportu Morgan Stanley. To problem dla międzynarodowych marek, w tym Starbucksa, które pokładały duże nadzieje w ponownym otwarciu gospodarki Chin - przekazała w poniedziałek stacja CNBC.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
China Stringer Network / Reuters / Forum

Analitycy Morgan Stanley wskazali trzy czynniki, które wpływają na nastroje chińskich konsumentów. Po pierwsze Chiny nie przekazały konsumentom czeków stymulacyjnych, jak zrobiły to w czasach Covid USA i inne części świata.

Po drugie ograniczenia związane z pandemią i zmiany regulacyjne wyeliminowały 30 mln miejsc pracy w sektorze usług. Prawdopodobnie jednak ok. 20 mln z tych miejsc wróci jeszcze w tym i przyszłym roku. Przywrócenie pozostałych 10 mln zajmie więcej czasu, ze względu na represje Pekinu w zakresie edukacji, technologii internetowych i nieruchomości.

Po trzecie rynek mieszkaniowy rośnie w niskim tempie, ponieważ rząd stara się ograniczyć spekulacje.

Lokalne marki preferowane

Po tym, jak na początku roku Chiny ponownie otworzyły się gospodarczo na resztę świata, wydatki tamtejszych konsumentów wzrosły - w tym roku mogą o 4,8 proc., czyli o 0,5 proc. mniej niż przed pandemią.

Międzynarodowe marki, w tym Starbucks, przeliczyły się jednak z oczekiwaniami, że Chińczycy wrócą do dawnych nawyków, jak wynika z analizy Morgan Stanley. Wskaźnik sprzedaży wzrośnie o 7 proc. w 2023 r., czyli i tak o 10 proc. mniej w porównaniu do 2019 r.

Utrudnieniem dla zagranicznych marek jest też rosnąca konkurencja lokalna. W kwietniu Chiny odnotowały 16 proc. wzrostu liczby sklepów z kawą w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej, w większości były to rodzime firmy.

“W rezultacie korporacje międzynarodowe, jak Starbucks, tracą udział w rynku” - przekazali analitycy amerykańskiego banku. “Marka ma większą konkurencję ze strony stosunkowo nowych, ale szybko rozwijających się konceptów, takich jak Luckin, Cotti i Tim Hortons” - dodano w raporcie.