Jeśli na rynku wydawniczym istnieje segment pism prestiżowych, to „National Geographic” jest ich ikoną. Magazyn od początku istnienia rozpala serca miłośników podróży i geografii na całym świecie, zatrudniając najlepszych dziennikarzy i fotografów świata. Pismo było prekursorem fotodziennikarstwa i kolorowej fotografii prasowej.

Słynne zdjęcie młodej Afganki, opublikowane w „National Geographic” 1985 r., stało się już symbolem losu kobiet na Bliskim Wschodzie, ale to niejedyna fotografia z tych łamów, która przeszła do historii. Magazyn słynie również z misji propagowania nauki, jaką jest geografia, a z niezwykle precyzyjnych map tworzonych przez „National Geographic” korzystał podobno nawet rząd USA.
Magazyn oraz inne media tworzone pod jego logo od 127 lat należały do towarzystwa National Geographic Society, działającego non profit. Teraz będą częścią mediowego imperium kontrolowanego przez Rupert Murdocha, do którego należą między innymi „The Times”, „The Sun” i „New York Post”, a także 21st Century Fox — jedna z największych wytwórni telewizyjnych w USA.
Zawarta w ubiegłym tygodniu umowa daje jej 73 proc. udziałów w nowo powstałej spółce National Geographic Partners, w której zostaną skupione wszystkie media wydawane z żółtą ramką w tle, w tym słynny magazyn. Mniejszościowy pakiet pozostanie w rękach National Geographic Society. W radzie nadzorczej joint venture przedstawiciele obu organów będą mieć taką samą reprezentację, a jej prezesem zostanie Declan Moore, który od 20 lat jest związany z towarzystwem.
Umowa przejęcia prestiżowych tytułów przez wytwórnię opiewa na 725 mln USD. Dzięki niej majątek towarzystwa powiększy się do 1 mld USD, co stworzy mu szansę na zwiększenie wydatków na badania naukowe i statutową misję szerzenia edukacji. Współpraca National Geographic i 21st Century Fox rozpoczęła się już kilkanaście lat temu otwarciem kanału telewizyjnego National Geographic Channel.
Zacieśnienie współpracy i zgromadzenie wszystkich mediów pod jednym parasolem National Geographic stwarza wiele możliwości i szansę na odniesienie sukcesów w cyfrowym świecie — skomentował umowę sam Rupert Murdoch. Nie brakuje złośliwych komentarzy.
— Wiele osób uważa, że National Geographic Channel coraz bardziej goni za sensacją z powodu nadążania za Fox-trendami, a teraz okazuje się, że Fox przejmuje wszystkie media National Geographic, na czele ze słynnym magazynem — powiedział Christopher Palmer, twórca filmów przyrodniczych i profesor American University.
Towarzystwo National Geographic nadal będzie właścicielem muzeum National Geographic w Waszyngtonie. Majątek Ruperta Murdocha wyceniany jest przez „Forbesa” na 11,5 md USD. W ubiegłym roku biznesmen został uznany przez magazyn „People” za jedną ze 100 najbardziej wpływowych osób na świecie. Notowania wytwórni Fox, w której pełni funkcję CEO, spadają od półtora miesiąca i są najniższe od początku 2013 r. © Ⓟ