Przedstawiamy poniżej pięć krytycznych błędów, które firmy często popełniają podczas wykorzystywania narzędzi AI.
Poznaj program szkolenia online “Wizualna rewolucja z AI” >>
1. Brak Jasnych Celów: Wiele firm chce wskoczyć na falę wykorzystania AI w biznesie bez dobrego zrozumienia, co chcą osiągnąć dzięki wdrożeniu rozwiązań AI. Spojrzenie na długoterminowe cele organizacji i zastanowienie się czy AI, może w jakikolwiek sposób pomóc firmie osiągnąć te cele szybciej, wygodniej czy przy niższym koszcie pozwoli w większości przypadków uniknąć tego powszechnego błędu.
2. Zaniedbanie Zarządzania Zmianą: Integracja AI często wymaga znaczących zmian w procesach, systemach IT i kulturze organizacyjnej. Niezajęcie się tymi zmianami może prowadzić do porażki we wdrożeniu narzędzi AI w organizacji. Należy również zastanowić się czy potrzebujemy wdrożenia odgórnego czy może już większość naszych pracowników używa narzędzi AI na co dzień? W jaki sposób możemy ich zatem wspomóc aby robili to efektywnie i zgodnie z prawem.
3. Nadmierna Zależność od AI: Chociaż AI może automatyzować i optymalizować wiele zadań, nadmierne poleganie na niej może prowadzić do braku nadzoru ludzkiego lub stopniowego pozbywania się kreatywnych (ludzkich) talentów z organizacji. Ważne jest, aby utrzymać równowagę, w której AI wspiera, a nie zastępuje ludzki osąd i kreatywność.
Twórz efektywną komunikację i analizuj dane dzięki ChatGPT i Copilot >>
4. Ignorowanie Zagadnień Etycznych i Prawnych: Niewłaściwe wykorzystanie AI może prowadzić do poważnych problemów etycznych i prawnych, w tym naruszeń praw autorskich. Firmy muszą proaktywnie zajmować się tymi problemami, zapewniając przejrzystość, uzyskując niezbędne zgody i ciągle monitorując rozwijające się w tym obszarze akty prawne.
5. Niedocenianie Potrzeby Ekspertyzy: Wdrożenie rozwiązań AI dość często specjalistycznej wiedzy. Wiele organizacji próbuje wdrożyć AI bez niezbędnej wiedzy fachowej, co prowadzi do nieskuteczności. Inwestycja w szkolenie istniejącego personelu lub partnerstwo z ekspertami AI może pomóc przezwyciężyć tę lukę i ułatwić udane przyjęcie narzędzi AI w organizacji.
Szkolenie online “AI dla MŚP”. Wiedza od ekspertów PwC Polska i Google Cloud >>
Autor: Sebastian Wojna, head of marketing, Multikino

