56 proc. klientów porzuci koszyk, jeśli nie może zapłacić tak, jak chce

Publikacja Adyen, Partnera Kongresu Cross-Border e-commerce
opublikowano: 2024-05-20 11:41

Ekspansja zagraniczna stanowi ważny element strategii rozwoju dla wielu polskich przedsiębiorstw. Według tegorocznego badania Adyen Retail Report, ponad 74 proc. polskich firm planuje zwiększyć swoje przychody poprzez sprzedaż online na rynkach zagranicznych.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

To ambitny cel, któremu towarzyszy szereg wyzwań. Można do nich zaliczyć między innymi: dostosowanie procesu zakupowego do lokalnych wymagań i oczekiwań, w tym oferowanie preferowanych metod płatności oraz spełnienie lokalnych wymagań regulacyjnych. Jednak ważne jest, aby działania te nie skutkowały nadmiernym wzrostem złożoności operacyjnej.

Dlaczego porzucamy koszyki zakupowe?

Choć na doświadczenia zakupowe online wpływa wiele czynników – począwszy od wyglądu strony, przez sposób wypełniania danych do zamówienia, aż po występujące problemy techniczne – jedną z głównych przyczyn porzucenia koszyka jest proces finalizacji transakcji. Według badania Adyen Retail Report aż 56 proc. klientów w Europie porzuca koszyk, jeśli nie może zapłacić za produkt lub usługę online lub w sklepie w taki sposób, jak chcą. Brak preferowanej metody płatności stanowi istotną przeszkodę i zniechęca klientów do finalizacji transakcji.

Kiedy klienci mają do czynienia z intuicyjnym i bezproblemowym procesem płatności, są bardziej skłonni do dokończenia zakupów, co przekłada się na wzrost konwersji i przychodów dla marki. Dlatego też ciągłe doskonalenie i optymalizacja procesu zakupowego są niezbędne do utrzymania konkurencyjności i budowania silnej pozycji na rynku e-commerce. Elastyczne zarządzanie dostępnymi metodami płatności, możliwość konfiguracji uwzględniającej preferencje krajowe oraz dostosowanie wersji językowych stanowią podstawę, która buduje zaufanie do marki.

Według raportu Lost in Transaction, preferowaną metodą płatności dla 62 proc. konsumentów w Polsce, którzy dokonują transakcji bezgotówkowych przez Internet, jest BLIK. Podobnie sytuacja wygląda na innych rynkach: dla klientów we Francji checkout bez opcji Carte Bancaire jest nie do pomyślenia, podobnie jak ten bez opcji iDeal dla mieszkańców Amsterdamu. Jednak dane wskazują, że biznes nie zawsze jest w stanie sprostać tym potrzebom. Tylko jedna na pięć firm potwierdza, że akceptuje popularne metody płatności spoza kraju prowadzenia działalności. Dlaczego?

W kontekście rozwiązań wspomagających zwinne wejście na nowe rynki, proces międzynarodowej ekspansji wymaga sprawności i elastyczności. Współpraca z partnerem o globalnym zasięgu pozwala uniknąć lokalnych problemów płatniczych. Dostosowanie procesu zakupowego, rozliczenia w wielu walutach, konsolidacja danych dotyczących przychodów z różnych krajów – to wszystko staje się proste. A płatności nie stanowią już bariery przy podejmowaniu decyzji o otwieraniu kolejnych rynków.

*Dane pochodzą z „Adyen Retail Report 2024” oraz raportu „Lost in transaction. Dlaczego Polacy porzucają koszyki zakupowe”.