87 proc. firm MŚP uważa, że w ciągu 5 lat wzrośnie rola leasingu

  • PAP
opublikowano: 02-07-2021, 12:45

87 proc. badanych firm MŚP uważa, że rola leasingu wzrośnie w ciągu 5 lat - wynika z raportu EFL "Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą". Jak dodano, ponad połowa firm MŚP preferuje model szybkiego zakupu leasingu, na platformie online bez kontaktu z doradcą.

Jak poinformowano w piątkowej informacji prasowej, leasing jest najczęściej wskazywanym sposobem finansowania inwestycji MŚP – 8 na 10 przedstawicieli tego sektora miało z nim do czynienia przynajmniej raz.

"W opinii zdecydowanej większości (87 proc.), w perspektywie kolejnych 5 lat rola tego narzędzia jeszcze wzrośnie" – wynika z raportu EFL "Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą".

Z raportu wynika, że aby ta prognoza się sprawdziła, standardem na rynku leasingowym musi być customizacja oferty, szybki proces sprzedaży oraz zdalna obsługa klienta. Eksperci podkreślają, że w przyszłości obsługa klienta przez człowieka, a nie bota, może stać się dobrem luksusowym.

Jak pokazał raport, 55 proc. firm MS´P preferuje model szybkiej transakcji, a 17 proc. oczekuje doradztwa, co wiąże się z wydłużeniem procesu. Z kolei 50 proc. przedsiębiorców liczy na dokonanie zakupu leasingu, podczas gdy dwa razy mniej zapytanych wciąż jest przywiązanych do tradycyjnego kanału sprzedaży bezpośrednio u doradcy leasingowego (24 proc.).

Z raportu wynika, że szybki proces zakupu leasingu jest zdecydowanie ważniejszy dla najstarszych badanych – 67 proc. przedstawicieli pokolenia Baby Boomers wobec 37 proc. Zetek. Z kolei najmłodsi zdecydowanie częściej potrzebują doradztwa. 6 na 10 przedstawicieli pokolenia BB preferuje zakup leasingu na platformie bez doradcy, wśród Zetek tego zdania jest tylko co czwarty zapytany (26 proc.).

"W obsłudze klienta leasingowego będziemy mieć do czynienia z dwoma zjawiskami. Z jeszcze większą standaryzacja? usług w obszarze MS´P, czyli proste, łatwe do zdalnego procesowania produkty. Po drugie, z samoobsługą, czyli dalej pogłębiającą się cyfryzacją usług finansowych, tak żeby klient mógł sobie +wyklikać+ umowę leasingowa? samodzielnie" - uważa Wojciech Przybył z zarządu EFL. Jak dodał, branża musimy być przygotowani na model hybrydowy, w którym to klient decyduje czy chce przejść przez cały proces online czy ze wsparciem doradcy leasingowego.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Według raportu, w perspektywie kolejnych lat należy spodziewać się większej specjalizacji branżowej poszczególnych leasingodawców. Jak tłumaczą autorzy raportu, wynika z trzech czynników.

"Po pierwsze, leasing wymaga wysokich kompetencji w zakresie ryzyka związanego z odsprzedażą przedmiotu. Po drugie, budowanie bardziej atrakcyjnych ofert wymagać będzie lepszego zrozumienia branży, jej specyfiki. I po trzecie, tej specjalizacji i personalizacji oczekują sami leasingobiorcy – największym oczekiwaniem aż 91 proc. przedsiębiorstw wobec firm leasingowych jest spersonalizowana oferta" - wyjaśniono.

Patrząc z kolei na pozafinansowe aspekty oferty leasingowej, dla zdecydowanej większości badanych (80 proc.) przy wyborze firmy leasingowej w perspektywie 5 lat ważna będzie jakość i dostępność doradcy. W szczególności ma to znaczenie dla najstarszych przedsiębiorców – 94 proc. przedstawicieli pokolenia BB wskazuje na ten czynnik. Wśród Zetek – 56 proc. Dla 73 proc. przedsiębiorców ważna jest przyjazna platforma do zarządzania finansami, a dla 72 proc. - możliwość zdalnej obsługi.

"W dobie postępującej cyfryzacji, przenoszenia coraz większej liczby elementów procesu leasingowego do kanału zdalnego, obsługa klienta przez żywego człowieka może stać się wartością samą w sobie" - ocenili autorzy raportu.

Raport "Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą" jest jedenastym opracowaniem z serii "Pod lupą" wydanym przez Europejski Fundusz Leasingowy w ramach autorskiego projektu "Europejski Fundusz Modernizacji Polskich Firm".

EFL to jedna z największych firm leasingowych w Polsce – w tym roku obchodzi 30-lecie istnienia. W 2020 roku firma sfinansowała leasingami i pożyczkami aktywa o łącznej wartości 5,7 mld zł, co stanowi 0,7-procentowy spadek w porównaniu do roku poprzedniego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane