Adamczyk: szybkie tempo prac ws. waloryzacji kontraktów

PAP
30-05-2018, 15:24
aktualizacja: 30-05-2018, 15:25

Szybkie tempo prac nad rozwiązaniami umożliwiającymi waloryzację kontraktów infrastrukturalnych wobec wzrostu cen na rynku, zadeklarował w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Minister wyraził nadzieję, że zostaną one zakończone w perspektywie kilku tygodni.

Szef resortu infrastruktury odniósł się w ten sposób do pytania PAP o deklarowane na spotkaniach z przedstawicielami branży budownictwa drogowego i kolejowego prace nad rozwiązaniami umożliwiającymi realne waloryzowanie zawartych już i przyszłych kontraktów.

„Trwają prace i one przebiegają w takim szybkim tempie. Po ich zakończeniu ogłosimy rezultaty” - powiedział na briefingu, po wyjazdowym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury w Katowicach, Adamczyk. Dopytywany o perspektywę zakończenia tych prac, czy będzie to np. kilka miesięcy Adamczyk wyraził nadzieję, że „to będzie kilka tygodni”.

„O to postulują przedsiębiorcy. Tutaj musimy zachować wszystkie rygory i procedury, ponieważ rzecz dotyczy pieniędzy, olbrzymich środków finansowych. W związku z czym dajemy ekspertom możliwość spokojnej pracy i wypracowania rozwiązań, które nie będą podlegały zaskarżeniom, nie będą dotknięte wadami prawnymi” - wskazał minister infrastruktury.

Potrzebę podjęcia w perspektywie 2-3 miesięcy decyzji ws. waloryzacji kontraktów zaakcentował w opublikowanej w środę w portalu wnp.pl rozmowie prezes Budimeksu Dariusz Blocher. Jak ocenił, głównym powodem strat wielu znaczących spółek budowlanych za pierwszy kwartał 2018 r. są umowy podpisane na przełomie lat 2016/2017, gdy było mało przetargów drogowych i kolejowych, a które nie przewidywały znaczących możliwości waloryzacji.

„Niestety w międzyczasie natrafiliśmy na nieprzewidywalny wzrost cen takich materiałów budowlanych, które są lokalne: kruszyw, silikatów czy wełny mineralnej. Wzrosty wyniosły kilkadziesiąt procent w ciągu roku” - powiedział cytowany przez wnp.pl Blocher. Jak dodał, podrożały też produkty, których cena jest związana z czynnikami globalnymi, jak stal czy paliwa.

„Dlatego chcemy rozmawiać z zamawiającymi publicznymi, aby zwaloryzować ceny kontraktów. Bez tego wyniki spółek będą jeszcze gorsze, a właściciele firm będą podejmować różne decyzje. (…) Część wycofa się z kontraktów, niektórzy zbankrutują, a inni będą realizować prace dalej i pójdą walczyć do sądu o dodatkowe wynagrodzenie” – ocenił prezes Budimeksu.

Jak zaznaczył, rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury trwają; branża prowadzi je poprzez Polski Związek Pracodawców Budownictwa czy Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa, przy udziale firm.

„Rozmowy dotyczą tego, co zrobić z już obowiązującymi kontraktami i co zrobić na przyszłość. To dwa odrębne tematy. Widzę, że strona rządowa bardziej koncentruje się na tym, jak rozwiązać temat w przyszłości. My mówimy: najpierw dotrwajmy do tej przyszłości. (…) Moja prośba jest tylko taka, abyśmy nie rozmawiali dwa lata, tylko w ciągu 2-3 miesięcy zamknęli temat, bo jest to gorący kartofel dla wszystkich firm. To nie jest tak, że generalni wykonawcy mają jakiś wielki worek pieniędzy, które mogą tracić” - podkreślił Blocher.

Prezes Budimeksu mówił też, że bez generowania zysków generalni wykonawcy nie będą w stanie dobrze płacić podwykonawcom, że od kondycji firm zależy m.in., czy obywatele na czas otrzymają do użytku zaplanowane drogi i linie kolejowe, a także że dodatkowym czynnikiem, którego nie było w poprzedniej perspektywie unijnego budżetu, jest niedobór pracowników – wskazał tu na potrzebę ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców z Białorusi i Ukrainy.

O tym, że głównym problemem wykonawców – m.in. branży drogowej - jest wzrost cen robót, mówił m.in. na początku maja, podczas XXIV Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego „Autostrada – Polska" w Kielcach, wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.

Jak powiedział wówczas PAP Chodkiewicz, największym problemem polskiego drogownictwa jest "waloryzacja robót". „Problemy ze wzrastającymi cenami czynników cenotwórczych jak cement, stal, asfalt, ropa naftowa i robocizny. Bardzo ważne w tej sytuacji jest przygotowanie firm do prowadzenia robót związanych z pracami drogowymi” - sygnalizował na targach budownictwa drogowego wiceminister.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Adamczyk: szybkie tempo prac ws. waloryzacji kontraktów