AI znalazła zatrudnienie w działach HR

Anna BełcikAnna Bełcik
opublikowano: 2024-03-21 17:00
zaktualizowano: 2024-03-21 12:25

Sztuczna inteligencja zamiast odebrać człowiekowi pracę, może mu pomóc w rekrutowaniu i administracji kadrowej. Przy przemyślanej implementacji - z korzyścią dla całej firmy.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • w jakich zadaniach, poza wysyłaniem do kandydatów wiadomości z zaproszeniem do udziału w rekrutacji, już teraz angażowana jest sztuczna inteligencja
  • czy AI jest już w stanie odciążyć pracowników w wykonywaniu zadań administracyjnych czy analitycznych
  • jakich firm już dziś mamy na rynku więcej: dobudowujących elementy AI do istniejących systemów HR czy tworzących biznes w oparciu o zupełnie nowe rozwiązania
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Sztuczna inteligencja (artificial intelligence - AI) przenika do korporacji, ale także mniejszych przedsiębiorstw. O ile w wielu pracownikach wizja automatyzacji firm wywołuje obawy o utratę pracy, o tyle algorytmy AI zaczynają również wspierać procesy HR – od wyszukiwania pracowników po koordynowanie ich funkcjonowania w miejscu zatrudnienia.

- Z czasem mądrze użyta sztuczna inteligencja w dziale HR przyczyni się do poprawy efektywności, zarządzania personelem oraz do wzrostu zaangażowania pracowników. Jednak bez wątpienia zmiana ta będzie się odbywać stopniowo i musi iść w parze z postępującą cyfryzacją procesów HR – mówi Małgorzata Grostal, menedżer inwestycyjny w Pracuj Ventures.

- Wykorzystanie AI w procesach HR wyszło z niszy, natomiast skala tego zjawiska w Polsce wciąż jest raczej niewielka. Firmy wciąż częściej przyglądają się zastosowaniu takich rozwiązań, niż realnie pracują nad ich wdrożeniem – potwierdza Łukasz Grzeszczyk, dyrektor wykonawczy na region Europy Środkowo-Wschodniej w Hays.

Jesteśmy na wczesnym etapie rozwoju narzędzi w tym obszarze, patrząc jednak na skalę rozwoju technologii, można przypuszczać, że AI będzie mieć znaczący wpływ także na przyszłość HR.

AI wyśle zaproszenie do rozmowy o pracę

W praktyce, AI w obszarze HR jest często wykorzystywana do zadań administracyjnych oraz analitycznych. Algorytmy uaktywniają się również przy innych zadaniach, w tym rekrutacyjnych.

- Przykładowo, AI bywa stosowana w tzw. twardym HR, czyli obsłudze kadrowo-płacowej. W Polsce są firmy, które wykorzystują takie narzędzie jako wsparcie w rozliczaniu przepracowanych godzin i odpowiadaniu na pytania pracowników związane z naliczaniem czy wypłatą wynagrodzenia. Innym obszarem, w którym AI znajduje zastosowanie, jest rekrutacja. Jeden z polskich software house’ów wprowadził bota, którego zadaniem było identyfikowanie na LinkedIn profili potencjalnych kandydatów oraz wysyłanie do nich pierwszych wiadomości z zaproszeniem do udziału w rekrutacji. W przypadku zainteresowania, kolejnym etapem było wysłanie przez AI testu do wykonania, a następnie analiza jego wyników. Po pozytywnej weryfikacji, profil takiego kandydata był przesyłany do rekrutera lub rekrutującego menedżera, którzy dalej działali już w tradycyjny sposób - opowiada Łukasz Grzeszczyk.

Efektem „zatrudnienia” AI na etapie wyszukiwania kandydatów do pracy i weryfikacji ich kompetencji jest optymalizacja procesu rekrutacyjnego. Wstępne, powtarzalne czynności oddawane są w ręce algorytmów.

- O ile AI może zwiększać wydajność zespołów HR, odciążając pracowników w obszarze zadań administracyjnych czy analitycznych, o tyle nigdy nie powinna ich wyręczać w zadaniach, które wymagają empatii i inteligencji emocjonalnej. Nie można oczekiwać, że sztuczna inteligencja będzie decydować o tym, kogo zatrudnić, kogo awansować, kogo rozwijać i kogo zwolnić - podkreśla Łukasz Grzeszczyk.

Etap eksperymentalnych wdrożeń w firmach

Technologicznym konceptom automatyzacji działań w obszarze HR i efektom stosowania AI w rekrutacji czy na etapie zarządzania kadrami z zaciekawieniem przyglądają się menedżerowie z funduszu Pracuj Ventures.

- Z jednej strony, coraz więcej pracowników korzysta z aplikacji opartych na AI, z ChatGPT na czele, co wymusza na pracodawcach szybkie opracowanie odpowiednich wytycznych i szkoleń. Z drugiej strony, sztuczna inteligencja stopniowo staje się częścią dedykowanych systemów i technologii HR w organizacjach. Choć trzeba przyznać, że choć zainteresowanie tematem jest wysokie, to obecnie jesteśmy wciąż na etapie eksperymentalnych wdrożeń takich technologii w firmach. Istnieją bowiem obawy dotyczące bezpieczeństwa danych osobowych pracowników czy kandydatów do pracy – mówi Małgorzata Grostal.

Efektywne wykorzystanie technologii wymaga opracowania długofalowych strategii. Finansowania wdrożeń nowych systemów musi być dla firm opłacalne. Liczą się realne korzyści.

- W praktyce można wyróżnić trzy dominujące zastosowania AI w HR. Po pierwsze, tworzenie treści, przydatne szczególnie w employer brandingu, rekrutacji, onboardingu i edukacji pracowników. Po drugie, automatyzacja powtarzalnych i czasochłonnych zadań, takich jak analiza dużej liczby CV na powtarzalne rekrutacje czy układanie grafików pracowników zmianowych. Po trzecie, analiza danych HR i pracowników, sprowadzająca się chociażby do lepszego zbadania zaangażowania i nastrojów pracowników czy projektowania ścieżek kariery - wymienia Małgorzata Grostal.

W opinii przedstawicielki Pracuj Ventures, w Polsce uwidaczniają się głównie firmy, które dobudowują pewne elementy sztucznej inteligencji w istniejące funkcjonalności i systemy HR.

- Spółek z segmentu HR-tech, które swój biznes zbudowały od podstaw na modelach AI jest wciąż niewiele. W ramach tej kategorii naszą uwagę zwrócił ostatnio start-up Smartymeet, czyli asystent rekrutera, który rekomenduje kandydatów na podstawie analizy CV i rozmów, sugeruje pytania na rozmowę rekrutacyjną oraz generuje feedback dla kandydatów. Na światowym rynku widzimy już więcej interesujących rozwiązań HR-tech opartych na AI: Eightfold, Paradox.ai, Visier czy Leena - wymienia Małgorzata Grostal.