Według prywatnego badania Caixin/S&P Global, wskaźnik PMI dla sektora usług Chin spadł w kwietniu 2025 r. do 50,7 pkt z 51,9 pkt w marcu, osiągając najniższą wartość od września 2024 r. Chociaż odczyt utrzymał się powyżej kluczowego poziomu 50 pkt, oddzielającego ekspansję od kurczenia się, okazał się znacznie słabszy od oczekiwań rynkowych. Mediana prognoz ekonomistów wskazywała na łagodniejsze osłabienie, do poziomu 51,7 pkt.
Wraz z wcześniej opublikowanym wynikiem oficjalnego badania, które również wykazało spadek aktywności w sektorze usług do 50,3 pkt, wzrosły obawy, że gospodarka Chin ryzykuje gwałtownym spowolnieniem w drugim kwartale po solidnym początku roku. Oficjalne wskaźniki PMI już wcześniej sygnalizowały negatywny wpływ masowych podwyżek ceł nałożonych przez USA w kwietniu na aktywność fabryczną. Pojawia się zatem pytanie, czy decydenci zdołają wystarczająco szybko pobudzić konsumpcję, aby zrekompensować oczekiwany spadek popytu na eksport.
Tymczasem podindeks mierzący oczekiwania dotyczące przyszłej aktywności spadł do drugiego najniższego poziomu od rozpoczęcia zbierania danych w 2005 r. Jak podaje Caixin, niższy poziom odnotowano jedynie w lutym 2020 r., w początkowej fazie pandemii COVID-19.
Badanie Caixin wykazało również, że wzrost liczby nowych firm w sektorze usług spowolnił do najniższego poziomu od grudnia 2022 r. Jednocześnie zamówienia eksportowe odnotowały niewielki wzrost, częściowo dzięki ożywieniu w sektorze turystyki. Niektórzy dostawcy usług wskazywali na zakłócenia spowodowane amerykańskimi taryfami celnymi, które negatywnie wpłynęły na handel towarami.
W rezultacie, uwzględniając wcześniejszy odczyt PMI dla przemysłu, złożony wskaźnik Caixin China General Composite PMI spadł w kwietniu do 51,1 pkt z 51,8 pkt w poprzednim miesiącu.
Raport Caixin koncentruje się na małych i średnich przedsiębiorstwach z sektora niepaństwowego. Uważany jest za lepszy odczyt trendów wśród bardziej zorientowanych na eksport i mniejszych firm.