Startup Nevomo pracujący od lat nad wdrożeniem technologii MagRail umożliwiającej autonomiczny transport towarowy zawarł jeden z najbardziej znaczących kontraktów. W lipcu podpisał umowę na wdrożenie projektu pilotażowego w Indiach, a podczas trwającej właśnie konferencji India Maritime Week 2025 w Bombaju zawarł umowę z gigantem logistycznym DP World i zarządem portu w Deendayal (Deendayal Port Authority - DPA) na wdrożenie napędu magnetycznego. Kontrakt jest jednym z pięciu podpisanych w Indiach przez koncern DP World, który zobowiązał się zainwestować w tym kraju 5 mld USD.
Kolej bez lokomotyw
Na terenie portu DPA, DP World i Nevomo zaprojektują i przeprowadzą instalację pilotażowego toru o długości 750 metrów z wykorzystaniem dotychczasowej infrastruktury kolejowej. System umożliwi zautomatyzowany transport ładunków bez użycia tradycyjnych lokomotyw. Według Nevomo nowe rozwiązanie jednocześnie zwiększy przepustowość, wydajność i bezpieczeństwo portu.
Jak podała spółka w komunikacie, równolegle z uruchomieniem toru zostanie przeprowadzona analiza, której celem będzie ocena potencjału wdrożenia technologii MagRail na dużą skalę w indyjskich portach, zgodnie z planem generalnym premiera rządu Indii Gati Shakti.
W Bremie system już wystartował
Kilka miesięcy temu Przemysław Ben Pączek, prezes Nevomo, mówił w wywiadzie dla PB, że jest duże zainteresowanie rozwiązaniami spółki na wielu rynkach. Zaznaczył, że zarówno technologia, jak i model biznesowy są postrzegane jako unikalne w skali globalnej.
Kontrakt na pierwsze wdrożenie technologii MagRail Booster w modelu Rail-as-a-Service (kolej jako usługa) w Bremie firma podpisała w 2023 r. z Hansebahn Bremen, niemiecką spółką joint venture należącą do ArcelorMittal oraz Captrain. Projekt wystartował w 2024 r.
