Nevomo uruchomi autonomiczny transport ładunków w indyjskim porcie

Magdalena GłowackaMagdalena Głowacka
opublikowano: 2025-10-30 15:04

Polska spółka Nevomo wdroży napęd magnetyczny umożliwiający transport ładunków i kontenerów w Deendayal, jednym z głównych portów na zachodnim wybrzeżu Indii. W przedsięwzięciu uczestniczy dubajski operator logistyczny DP World.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie doświadczenie ma Nevomo w projektach zagranicznych i pilotażowych?
  • Kto jest partnerem Nevomo w indyjskim wdrożeniu MagRail?
  • Jaki model rozliczeń stosuje spółka w projektach kolejowych?
  • Gdzie Nevomo podpisało pierwszą umowę na wdrożenie MagRail Booster?

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Startup Nevomo pracujący od lat nad wdrożeniem technologii MagRail umożliwiającej autonomiczny transport towarowy zawarł jeden z najbardziej znaczących kontraktów. W lipcu podpisał umowę na wdrożenie projektu pilotażowego w Indiach, a podczas trwającej właśnie konferencji India Maritime Week 2025 w Bombaju zawarł umowę z gigantem logistycznym DP World i zarządem portu w Deendayal (Deendayal Port Authority - DPA) na wdrożenie napędu magnetycznego. Kontrakt jest jednym z pięciu podpisanych w Indiach przez koncern DP World, który zobowiązał się zainwestować w tym kraju 5 mld USD.

Kolej bez lokomotyw

Na terenie portu DPA, DP World i Nevomo zaprojektują i przeprowadzą instalację pilotażowego toru o długości 750 metrów z wykorzystaniem dotychczasowej infrastruktury kolejowej. System umożliwi zautomatyzowany transport ładunków bez użycia tradycyjnych lokomotyw. Według Nevomo nowe rozwiązanie jednocześnie zwiększy przepustowość, wydajność i bezpieczeństwo portu.

Jak podała spółka w komunikacie, równolegle z uruchomieniem toru zostanie przeprowadzona analiza, której celem będzie ocena potencjału wdrożenia technologii MagRail na dużą skalę w indyjskich portach, zgodnie z planem generalnym premiera rządu Indii Gati Shakti.

W Bremie system już wystartował

Kilka miesięcy temu Przemysław Ben Pączek, prezes Nevomo, mówił w wywiadzie dla PB, że jest duże zainteresowanie rozwiązaniami spółki na wielu rynkach. Zaznaczył, że zarówno technologia, jak i model biznesowy są postrzegane jako unikalne w skali globalnej.

Kontrakt na pierwsze wdrożenie technologii MagRail Booster w modelu Rail-as-a-Service (kolej jako usługa) w Bremie firma podpisała w 2023 r. z Hansebahn Bremen, niemiecką spółką joint venture należącą do ArcelorMittal oraz Captrain. Projekt wystartował w 2024 r.