Akwawit woli partnera z branży
Ministerstwo Skarbu Państwa najpóźniej za miesiąc zdecyduje, czy Akwawit zadebiutuje na GPW, czy też pozyska inwestora z branży. Pierwszą z prywatyzacyjnych strategii lansuje Pro Invest International, drugą — firma konsultingowa BAA.
Pro Invest International — firma, która przygotowała strategię prywatyzacji całej spirytusowej branży — rekomendowała resortowi skarbu sprzedaż akcji leszczyńskiego Akwawitu na stołecznym parkiecie. Z kolei spółka BAA, doradca MSP przy prywatyzacji Akwawitu, uważa, że upublicznienie jego walorów to ostateczność.
— Złożyliśmy w resorcie analizę spółki, w której zaznaczyliśmy, że pozyskanie inwestora strategicznego będzie korzystniejsze zarówno dla budżetu, jak i dla rozwoju przedsiębiorstwa — uważa Grażyna Magdziak, prezes BAA.
Sam Akwawit też nie śpieszy się na warszawską giełdę. Janina Michałowska, wiceprezes ds. finansowych, nie ukrywa, że Akwawit woli strategicznego partnera.
Najpóźniej za miesiąc wyjaśni się, którą strategię prywatyzacji wybierze resort skarbu. Znalezienie dla Akwawitu odpowiedniego partnera nie będzie łatwe. Spółka — oprócz produkcji spirytusu — zarządza też nowoczesnym kompleksem turystyczno-rekreacyjnym, wytwarza kleje, etanole i kwasy mlekowe. Grażyna Magdziak podkreśla, że dla Akwawitu potrzeba inwestora operującego w tych wszystkich branżach.
— Ofertę oczywiście będzie mogło złożyć także konsorcjum firm funkcjonujących w tych sektorach gospodarki. Z pewnością natomiast nie rekomendujemy sprzedawania odrębnych części przedsiębiorstwa każdemu inwestorowi oddzielnie — dodaje Grażyna Magdziak.
Różne sfery działalności Akwawitu są powiązane technologicznie, np. zbędna energia wytwarzana przy produkcji spirytusu jest wykorzystywana do ogrzewania kompleksu basenowego.
Przekształcenia własnościowe w leszczyńskiej spółce nabrały tempa. Analizy BAA miały być gotowe w czerwcu, a zostały przygotowane miesiąc wcześniej. Być może więc także prywatyzacja, którą zaplanowano na III kwartał 2001 roku, zostanie przyśpieszona.