Czytasz dzięki

Albo amortyzacja, albo kredyt dla firmy

opublikowano: 05-03-2012, 00:00

Amortyzacja to dla przedsiębiorcy niższe podatki, ale może się także okazać barierą dla zaciągnięcia kredytu.

Amortyzacja umożliwia osobom prowadzącym działalność gospodarczą znaczne obniżenie podatku dochodowego. Jednak, jak wynika z analizy przeprowadzonej przez Tax Care, może się także obrócić przeciwko przedsiębiorcy. Niektóre banki nie wyłączają bowiem kwot wynikających z amortyzacji z kosztów uzyskania przychodów. W efekcie zdolność kredytowa się obniża.

Jako przykład Tax Care podaje przedsiębiorcę zarabiającego 8 tys. zł netto miesięcznie, który postanowił wziąć kredyt na mieszkanie na cele prywatne. Bank mu go udzielił, ale w kwocie znacznie niższej niż ta, o którą wnioskował. Jak się okazało, bank wyliczył, że zarabia on 5 tys. zł na rękę, a nie 8. A taka kwota oznacza już zmniejszenie kwoty kredytu o kilkadziesiąt tysięcy złotych albo brak jego udzielenia.

Winna amortyzacja

Obniżeniu zdolności kredytowej winna była amortyzacja samochodu i zakupionego wcześniej innego mieszkania, używanych na potrzeby działalności gospodarczej. Miesięczne odpisy amortyzacyjne naszego przedsiębiorcy stanowiły 3 tys. zł. Tax Care wylicza, że w związku z tym miesięcznie na podatku oszczędza on 570 zł ((3000 x 0.19, ponieważ rozlicza się z fiskusem za pomocą podatku liniowego).

Nie ponosi jednak przy tym co miesiąc faktycznych kosztów, ponieważ za mieszkanie i auto — obecnie środki trwałe jego firmy — zapłacił już wcześniej. Uwzględniane co miesiąc raty amortyzacyjne są zatem jedynie zapisem księgowym, tzw. kosztem niepieniężnym, umożliwiającym przedsiębiorcy częściowe „odzyskanie” poniesionych wcześniej wydatków.

Z jeszcze większymi kłopotami muszą liczyć się przedsiębiorcy korzystający z amortyzacji jednorazowej — przywileju podatkowego przysługującego firmom rozpoczynającym działalność lub tzw. małym podatnikom (w 2012 r. za małego podatnika uważa się przedsiębiorcę, którego przychód ze sprzedaży, łącznie z VAT, nie przekroczył kwoty 5 mln 324 tys. zł). Jednorazowa amortyzacja umożliwia prowadzącemu działalność szybkie zaliczenie w koszty uzyskania przychodu kwoty do równowartości 50 tys. EUR, czyli w 2012 r. — do 222 tys. złotych.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wysoka kwota jednorazowej amortyzacji może zatem sprawić, że przedsiębiorca — pod względem księgowym — nie wykaże żadnego dochodu albo wykaże stratę z działalności, podczas gdy faktycznie jego firma zarabia i jest w dobrej kondycji finansowej. Jeśli podczas analizy kredytowej bank nie weźmie pod uwagę, że strata wynikła z powodu zastosowania jednorazowej amortyzacji, przedsiębiorca nie dostanie kredytu.

Trzy z dwunastu

Tax Care zapytał prawie 30 banków o wyłączenie odpisów amortyzacyjnych z kosztów uzyskania przychodów. Jednak odpowiedzi udzieliło zaledwie 12, a reszta odmówiła, zasłaniając się tajemnicą bankową.

Tax Care zakłada, że większość z tych, które odmówiły odpowiedzi, nie wyłącza amortyzacji z kosztów, bowiem ujawnienie tego faktu działa na niekorzyść banku.

Z kolei spośród tych banków, które odpowiedziały na ankietę, tylko trzy wyłączają kwoty amortyzacji z kosztów w każdym przypadku, niezależnie od rodzaju kredytu i rodzaju zastosowanej przez przedsiębiorcę amortyzacji (BNP Paribas Bank, Idea Bank, ING Bank Śląski).

Bank Pocztowy również wyłącza amortyzację, ale zwiększa kwotę dochodu starającego się o kredyt tylko o 50 proc. średniomiesięcznej kwoty amortyzacji.

Część banków uzależnia wyłączenie amortyzacji z kosztów od rodzaju kredytu — na przykład Nordea Bank, Invest Bank czy Polbank zrobią to tylko przy pożyczkach zaciąganych na cele związane z działalnością gospodarczą.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane