Algorytmy rozruszały nieruchomości

Dorota Kaczyńska
opublikowano: 2019-05-05 22:00

Sztuczna inteligencja zarządza budynkami, zwiększa obroty najemcom, kupuje i sprzedaje. To rewolucja w branży

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak sztuczna inteligencja zwiększa zyski w branży nieruchomości
  • jakie technologie pojawią się w przyszłości

Choć wielu pośredników nieruchomości w Polsce wątpi w możliwości wirtualnych bytów, udowodniono, że boty są w stanie wygrać z agentami i brokerami.

W wirtualnych ścianach

Eksperyment zorganizował w 2016 r. Inman, stawiając algorytm Find More Genius przeciwko trzem agentom nieruchomości w Denver. W rolę nabywcy domu wcielił się dziennikarz. Korzystał z pomocy i bota, i pośredników, nie mając pojęcia, kiedy współpracuje z programem, a kiedy z człowiekiem.

— Obie strony — bot i pośrednicy — dostały po jednej ofercie domu, którą ich klient wyjątkowo polubił. Zadanie polegało na tym, by w 30 minut przedstawić mu trzy nieruchomości najlepiej dopasowane do jego preferencji. Kupiec za każdym razem wybierał oferty polecane przez sztuczną inteligencję. Eksperyment powtórzono trzykrotnie, z trzema różnymi brokerami, ale rezultat za każdym razem był ten sam: typy proptechowej AI były zawsze na pierwszym miejscu w ocenie klienta — twierdzi Adam Sobczak, współtwórca i prezes Cenatorium.

W 2017 r. fundusze VC zainwestowały na świecie 12,6 mld USD w spółki technologiczne z sektora real estate, a według Venture Scanner liczba podmiotów działających na styku technologii i usług finansowych na rynku nieruchomości wzrosła ze 176 w 2008 r. do ponad 1,3 tys. dwa lata temu.

Goldman Sachs Research szacuje, że brokerzy na rynku nieruchomości wydadzą w 2020 r. około 750 mln USD, a w 2025 r. aż 2,6 mld USD na technologię VR i AR. Te rozwiązania już wprowadzono na polskim rynku — giełdowe spółki deweloperskie proponują klientom oględziny mieszkań w wirtualnej rzeczywistości. W gogle VR zainwestowały m.in. Golub GetHouse w budynku Mennica Legacy Tower, Skanska w Generation Parku, a także Polnord, Murapol i grupa Sento. Jedną z pierwszych firm zajmujących się przenoszeniem wnętrz mieszkań do standardu VR jest Qverty, która tworzy modele na urządzenia HTC Vive, Microsoft Hololens, Oculus Rift, Samsung Gear VR i Google Cardboard.

À la Tinder

Portal technologiczny chipin.com podaje, że w 2018 r. w centrum zainteresowania firm z branży real estate na świecie znalazły się: sztuczna inteligencja, internet rzeczy, blockchain, zielona energia i rozszerzona rzeczywistość. W Polsce — jak podają analitycy serwisu domiporta.pl — na tej liście powinny znaleźć się też big data, geolokalizacja i inteligentne algorytmy. Z raportu „PropTech 2018. Technologie w branży nieruchomości”, przygotowanego przez Eurobuild i Skyconcept, wynika, że najpopularniejszym rozwiązaniem hi-tech, którego posiadanie deklaruje 61 proc. polskich firm z branży nieruchomości, są systemy IT, np. CRM. Na drugim miejscu, z udziałem 55 proc., uplasowały się aplikacje mobilne, a na trzecim VR (52 proc.) Jednym z rozwiązań komunikacyjnych, które już działa, jest Anna: oprogramowanie dla pośredników i deweloperów.

W najem mieszkań aktywnie angażuje się chatbot Ada, który wyszukuje i porównuje oferty, koordynuje terminy spotkań, a nawet negocjuje warunki najmu. Algorytm analizuje ceny mieszkań oferowanych w serwisie, rozbijając je na czynsz, media i kaucję. W ramach usługi urban.one, oferowanej przez Cenatorium, można kupić lub sprzedać nieruchomość. Ten serwis, podobnie jak np. Zillow czy Zoopla, wykorzystuje AVM (automatic valuation models), skracający czas dostępu do najważniejszych danych z kilku godzin do kilku sekund.

— Boty potrafią wystawiać oferty nieruchomości, budować treści ogłoszeń i efektywnie pozycjonować je w kampaniach w mediach społecznościowych — mówi Adam Sobczak.

Nie każdy sprzedawca dorósł jednak do współpracy z botem, bo klienci nie zawsze rozumieją, z czego wynika taki wygenerowany raport. W grę wchodzą też emocje — każdy sprzedający uważa swoje mieszkanie za wyjątkowe.

— W przypadku wycen nieruchomości typowych, jakimi są mieszkania w miastach w Polsce, AVM działa często precyzyjniej niż człowiek. Od kilku lat inwestujemy miliony złotych w ponad 200 różnych warstw danych, uwzględnianych przy szacowaniu wartości nieruchomości — przekonuje Adam Sobczak.

Inteligentne systemy

Innowacyjne rozwiązania są wdrażane głównie w biurowcach, centrach handlowych, hotelach i magazynach. Coraz śmielej wykorzystywana jest pre sztuczna inteligencja — machine learning, czyli technologia systemów uczących się. System GPS, bazujący na algorytmach uczenia maszynowego, zbiera m.in. informacje o użytkownikach, tworząc mapy ich nawykowej podróży po sklepach w centrach handlowych. Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju w Ghelamco Poland, twierdzi, że standardem w nowoczesnych biurowcach stał się inteligentny system BMS (building management system) monitorujący i zarządzający urządzeniami w obiekcie i jego otoczeniu. Natomiast nowością są aplikacje na smartfony dla konkretnych budynków, które zwiększają komfort poruszania się po nich. Mogą służyć m.in. jako karta dostępu, nawigacja czy narzędzie do rezerwacji sal.

— Pracujemy nad taką aplikacją dla kompleksu biurowego The Warsaw Hub, który będzie wyposażony np. w system rozpoznawania tablic rejestracyjnych, stacje do ładowania pojazdów elektrycznych i niezależne źródła energii — najemcy będą mogli zainstalować również własne generatory — twierdzi Jarosław Zagórski.

Skanska też stworzyła oprogramowanie, w formie aplikacji, integrujące innowacje w biurowcach. Dostęp do warszawskiego biurowca Spark umożliwiają smartfon lub smartwatch. Goście trafią na spotkanie dzięki wirtualnej recepcji, a tzw. activity based parking wskaże wolne miejsca do parkowania. W sektorze mieszkaniowym deweloper zamierza wprowadzić m.in. system zarządzania mediami. Na podstawie technologii i algorytmów będzie szacował koszty i prognozował pobór energii.

— Inteligentne rozwiązania pomogą mieszkańcom naszych osiedli zarządzać zużyciem energii, co ma ogromne znaczenie środowiskowe i ekonomiczne — wyjaśnia Artur Łeszczyński, koordynator ds. zrównoważonego rozwoju i innowacji w Skanska Residential Development Poland.