O ewentualnym IPO Allegro.pl poinformowała agencja Bloomberg, powołując się na anonimowe źródła zbliżone do spółki. Wartość polskiej platformy w ofercie ma wynieść około 10 mld EUR (prawie 44,5 mld zł), a sama sprzedaż walorów pozwoliłaby ściągnąć z rynku ponad 2 mld EUR (8,9 mld zł). To oznaczałoby, że IPO Allegro.pl może się stać największą tegoroczną ofertą publiczną na europejskim rynku. Plany są jeszcze na wczesnym etapie i mogą się zasadniczo zmienić. Paweł Klimiuk, rzecznik spółki, nie chciał udzielić komentarza. W lutym tego roku o IPO był pytany także Franćois Nuyts, prezes Allegro.pl. Uchylił się od odpowiedzi, mówiąc, że właściwym adresatem pytania są właściciele.
Od października 2016 r. Allegro.pl należy do grupy funduszy PE Cinven, Permira i Mid Europa Partners. Wcześniej przez osiem lat właścicielem platformy był koncern mediowy Naspers z Republiki Południowej Afryki. Wartość transakcji sprzed czterech lat przekroczyła 3,25 mld USD, czyli wówczas 12,77 mld zł (nabywcy przejęli też długi spółki). O Allegro.pl miał się wtedy ubiegać także fundusz CVC Capital Partners. Allegro.pl, które powstało w 1999 r., ma obecnie ponad 21 mln zarejestrowanych użytkowników i jest iderem wśród e-platform handlowych w Europie Środkowo- Wschodniej.
— Jest też, na co wskazuje liczba odwiedzin, jedną z 10 największych tego typu firm na świecie. Chociaż już teraz odpowiada za około 40 proc. całego e-commerce w Polsce, to nadal dynamicznie rośnie — mówi Adam Demusiak, partner M&A w PwC.
Według niego zarówno skala inwestycji, jak też dynamiczny wzrost i atrakcyjne uwarunkowania makro powinny sprawić, że IPO spółki spotka się ze sporym zainteresowaniem inwestorów.
— Dodatkowe plusy to wzrost skali handlu internetowego w dobie COVID-19, co będzie zauważalne w wynikach finansowych w 2020 r., oraz wysoko oceniany zarząd spółki — uważa ekspert PwC.
Także zdaniem Łukasza Wejcherta z Dirlango po ostatnim przyspieszeniu rozwoju e-commerce w Polsce to świetny czas na wyjście z takiej inwestycji.
— Allegro.pl debiutowałoby zapewne na którymś z europejskichrynków, ale być może równolegle byłoby też notowane na GPW. Byłaby to świetna informacja dla warszawskiej giełdy, a także dla obecnych na niej polskich inwestorów — uważa biznesmen.
Adam Demusiak też jest zdania, że Allegro.pl jako spółka europejska weszłaby najpewniej na jedną z giełd na naszym kontynencie. Ma jednak wątpliwości, czy debiut nastąpi już w III kw., choć to teoretycznie termin możliwy.
— Nie sądzę, że IPO nastąpi zaraz po wakacjach. Możliwy jest również ostatni kwartał tego roku lub nawet początek kolejnego. Wszystko mieści się w optymalnym dla funduszy terminie wyjścia z inwestycji, bo horyzont inwestycyjny funduszu PE to zazwyczaj cztery, pięć lat — wyjaśnia ekspert z PwC.
Przypomina też, że zazwyczaj jednak IPO nie jest jedyną rozważaną przez fundusze opcją wyjścia z inwestycji. Myślę więc, że równolegle może być brana pod uwagę możliwość sprzedania Allego.pl w całości kolejnemu inwestorowi. W grę wchodzą zarówno inwestorzy finansowi, jak też strategiczni, a tu oczywiście na pierwszy plan wysuwają się globalni liderzy: Amazon, eBay lub AliExpress.
OKIEM EKSPERTA
Grzegorz Rudno Rudziński, Managing Partner Unity Group
To dobry moment na debiut - zainteresowanie handlem elektronicznym wśród konsumentów ciągle rośnie, a na rynku nadal jest sporo taniego kapitału. Ujemne stopy procentowe, powodują, że inwestorzy mają obecnie niewiele dobrych opcji na lokowanie kapitału z perspektywą szybkiego wzrostu. Po ostatnim kryzysie e- commerce to bezpieczny obszar inwestycyjny. Warto zaznaczyć, że polski rynek marketplace wchodzi w decydującą fazę - Allegro wyszło obronną ręką po potyczce z eBayem, ale nie stoczyło jeszcze ostatecznej bitwy z Amazonem i AliExpress
Roman Baluta, CEO ORBA, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej
Allegro jest dominującym podmiotem na naszym na rynku e-commerce. 18 mln użytkowników co miesiąc odwiedza strony serwisu a wartość transakcji zawartych za jego pośrednictwem stanowi kilkadziesiąt procent obrotów całego polskiego e-handlu.
Każda istotna zmiana w działaniach tej firmy ma wpływ na całą branżę. Z tej perspektywy od samego debiutu ważniejsze jest to co właściciele planują zrobić z pozyskanymi środkami.
Czy Allegro stanie się skuteczną trampoliną dla polskich sprzedawców i producentów, którzy chcą prowadzić biznes również poza Polską? A może spółka skupi się wyłącznie na wzmocnieniu pozycji w Polsce w obliczu zagrożenia ze strony globalnych graczy oraz nowej konkurencji w postaci sklepów internetowych, zmieniających swój model biznesowy na model marketplecowy?
Niezależnie od strategii cieszy mnie to, że firma deklaruje inwestycje w innowacje związane z logistyką i uczeniem maszynowym. W Polsce przybędzie specjalistów, w dziedzinach, które są kluczowe dla przyszłości handlu na świecie.
Pandemia przyspieszyła transformację cyfrową. Spowodowała zwiększenie obrotów na platformach sprzedażowych oraz zmiany w postrzeganiu inwestycji w e-commerce. Pomimo ogólnoświatowego kryzysu debiut powinien być udany.