Allegro rozbudziło apetyt na zyski z IPO

Szymon Maj
opublikowano: 2021-01-03 20:00

Rynek ofert publicznych w 2020 r. przepełniony był rekordami: pod względem wartości, redukcji zapisów i zainteresowania indywidualnych graczy. W 2021 r. też nudno nie będzie

Wejście Allegro na giełdę bez wątpienie zapisze się w pamięci inwestorów za sprawą skokowego wzrostu kursu w debiucie i zwyżki notowań w kolejnych dniach. Doprowadziło to do osiągnięcia przez spółkę zawrotnej kapitalizacji w wysokości 100 mld zł.

Już przebieg oferty publicznej przypomniał najlepsze czasy rynku pierwotnego: choć liczba zapisów inwestorów (36 tys.) daleka była od tej z czasów prywatyzacji spółek skarbu państwa, to suma zadeklarowanych kwot była wielokrotnie większa od dostępnej puli. W rezultacie konieczne były redukcje zapisów w wysokości 85 proc. Oznacza to, że chętny na 100 akcji otrzymał ich zaledwie 15.

Jeszcze wyższa była stopa redukcji w drugiej ubiegłorocznej ofercie publicznej. Zapisy inwestorów indywidualnych (było ich 18 tys.) na walory PCF Group, producenta gier, zredukowano o 98,5 proc. Na premierowej sesji kurs urósł o ponad 60 proc.

Inwestorzy chętnie kupowali w ofertach publicznych także akcje innych spółek, m.in. z segmentu e-commerce: sprzedawcy rowerów Dadelo i działającego w obszarze mody Answear.com. Redukcja na akcjach spółki od rowerów wyniosła 91,3 proc., a wartość całej oferty 82,8 mln zł.

W przypadku Answear.com cena sprzedaży akcji daleka była od maksymalnej (25 wobec 36,5 zł), dlatego wartość oferty była niższa od spodziewanej przez zarząd i akcjonariusza sprzedającego (80,5 mln zł). Spółka nie zdążyła zadebiutować na GPW jeszcze w 2020 r., dlatego licznik nowych spółek zatrzymał się na liczbie 7, a więc takiej samej, jak w 2019 r.

Statystyki jak zwykle poprawiły przejścia z NewConnect, ale nie było ich aż tak wiele, jak można było się spodziewać, patrząc na hossę i skokowy wzrost zainteresowania inwestorów małą giełdą.

Nie udało się też jedno IPO - z ofertą o wartości 1,3 mld zł wyszli akcjonariusze Canal+ Polska, ale nie spotkała się ona z zainteresowaniem rynku.

Rekordzista roku:
Rekordzista roku:
Allegro, kierowany przez Francoisa Nuytsa przed debiutem wyceniany był na 44 mld zł. Po pierwszym dniu notowań kapitalizacja spółki wzrosła do 71,6 mld zł.

Bez powtórki

Według Sebastiana Buczka, prezesa Quercusa TFI ten rok był mimo wszystko udany na rynku pierwszych ofert (IPO).

– Debiut Allegro był historycznym momentem, który powinien spowodować, iż rzesze inwestorów na nowo zainteresują się GPW i debiutami spółek. Cieszyć mogą również inne udane transakcje, takie jak te z końca roku – PCF czy Dadelo – mówi Sebastian Buczek.

Podobnie uważa Szymon Nowak, analityk BM BNP Paribas. Jego zdaniem debiut Allegro pokazał potencjał rynku i rozbudził inwestorów.

– Ten rok był fenomenalny, jeśli chodzi o IPO. Gdybyśmy dwa lata temu zadali pytanie o oferty publiczne, to nastroje większości inwestorów były średnie. Widzieliśmy straszny marazm. Debiut Allegro w 2020 r. warto traktować jako przełomowe wydarzenie. Mieliśmy też efektowny debiut PCF Group. Ciekawie było też na NewConnect, który niesamowicie odżył za sprawą inwestorów indywidualnych – dodaje Szymon Nowak.

W 2020 r. na małej giełdzie zadebiutowało 14 spółek, o dwie więcej niż w 2019 r.

Zdaniem analityka z BM BNP Paribas, porównywalnego debiutu do Allegro raczej nie będzie przez lata. Specjalista nie wyklucza jednak ofert podobnych do PCF Group, o wartości powyżej 1 mld zł.

Na mniejsze, ale również ciekawe transakcje, liczy Sebastian Buczek.

– W interesie wszystkich zainteresowanych stron powinno być to, aby przeprowadzać je przy właściwym poziomie wyceny, umożliwiającym osiąganie zysków przez inwestorów w giełdowym debiucie – mówi Sebastian Buczek.

Nadchodzące debiuty

2020 rok według prezesa Quercusa TFI był zdominowany przez spółki technologiczne. Jego zdaniem trend ten raczej będzie podtrzymany w nadchodzącym roku.

– Wyceny spółek z tego sektora są wysokie, co oczywiście powoduje, że właściciele takich podmiotów mogą rozważać GPW jako miejsca pozyskania kapitału. Jednak w dalszej części 2021 r., po poprawie notowań spółek określanych mianem “value”, być może zaczną pojawiać się projekty z bardziej tradycyjnych sektorów – przewiduje Sebastian Buczek.

Zarządzający przypomina, że jedną z większych transakcji, której rynek wypatruje, jest IPO Żabki. Z kolei Szymon Nowak oczekuje oferty studia Huuuge Games, producenta m.in. gier mobilnych.

– Ten debiut dałby nam kolejnego ciekawego producenta gier. Plotkuje się też o Techlandzie, jednak wydaje się, że po wydarzeniach związanych z CD Projekte wejście na GPW producenta m.in. “Dying Light” pozostanie w sferze marzeń – dodaje Szymon Nowak.

Jacek Barszczewski z Komisji Nadzoru Finansowego informuje, że do urzędu złożono cztery prospekty, związane z ofertą publiczną, poprzedzającą wejście na GPW, oraz dwa, dotyczące wejścia bez IPO.

Rynek IPO w 2020 r.

Nazwa spółkiWartość całej oferty (w mln zł)Wartość nowej emisji (w mln zł)
Allegro96001000
Canal+ Polska13000
PCF Group (People Can Fly)19095
Dadelo82,882,8
Answear.com80,546
Games Operators24,25,5
Gaming Factory21,317
Genomtec88