Amerykański gigant kupił polską technologię

KAJ
opublikowano: 2012-08-16 00:00

uTest, globalny lider narzędzi do testowania aplikacji mobilnych, zapłacił miliony za spółkę Polidei.

Polidea, spółka zajmująca się tworzeniem aplikacji mobilnych, przypadła do gustu Amerykanom. Uznanie inwestorów zza Oceanu zyskała technologia, którą Polidea stworzyła niejako przy okazji projektów związanych z tworzeniem aplikacji. I teraz sprzedała ją z całkiem pokaźnym zyskiem.

Według informacji „Pulsu Biznesu”, amerykański uTest, największy na świecie dostawca narzędzi do testowania oprogramowania, zapłacił około 2 mln USD (ponad 6 mln zł) za Apphance, spółkę zależną Polidei.

— Apphance to narzędzie dla programistów, pomagające w ostatnim kroku tworzenia aplikacji mobilnych, w fazie testów — tłumaczy 33-letni Jakub Lipiński, prezes i zalożyciel Polidei.

Wsparcie dla Google’a

W zeszłym roku Polidea miała 4 mln zł przychodu i 1 mln zł zysku netto. W tym roku zbliży się do 10 mln zł przychodów, z którego 90 proc. będzie pochodzić z zagranicy. Jakub Lipiński zapowiada, że pieniądze od uTest zainwestuje w Polideę. Amerykanie deklarują, że Apphance ruszy na podbój serc i kieszeni programistów z całego świata. Już teraz wśród klientów uTest są m.in. Google, Microsoft czy Amazon. Przez pięć lat działania spółka zebrała 37 mln USD finansowania.

— Ta akwizycja to dla nas milowy krok. Umocni naszą pozycję globalnego lidera –przekonuje Doron Reuveni, prezes uTest. uTest Apphance, bo tak nazywa się nowa usługa, ma swoje centrum zarządzania w Polsce. To platforma internetowa dla programistów, pozwalającą na wykrycie błędów w aplikacjach mobilnych i zebranie uwag od klientów.

— Nasze rozwiązanie powoduje, że aplikacje są lepiej dopracowane — zaznacza Jakub Lipiński.

Cena luki

Dotychczas testowanie aplikacji zajmowało nawet do 80 proc. czasu, potrzebnego do produkcji kodu aplikacji. Apphance ma to skrócić kilkakrotnie. Wreszcie aktualizacje aplikacji na smartfonach przestaną przychodzić w tempie raz na miesiąc.

— Takie połączenie inteligencji rozwiązania Apphance z gigantyczną siecią testerów uTest zapełnia krytyczną lukę na rynku produkcji aplikacji mobilnych. Zapewni właściwą komunikację pomiędzy programistami, testerami i użytkownikami — ocenia Nolan Wright, współzałożyciel Appceleratora, platformy zarządzającejsiecią 350 tys. twórców aplikacji.

Czy ruch uTest oznacza, że Polidea jest na oku innych amerykańskich inwestorów? Prezes polskiej spółki deklaruje, że ta jest zawsze na sprzedaż. Pytanie o cenę i cele, jakie zaproponuje nabywca.

— Nasze zamierzenia są proste: chcemy być najlepszym inżyniersko dostawcą aplikacji na świecie — wyjaśnia szef Polidei. Rocznie jego spółka wykonuje około 25 aplikacji, średni koszt wykonania programu to około 200 tys. zł.