Avia Prime, a dokładniej należące do niej dwie spółki - polska Linetech oraz słoweńska Adria Airways Tehnika (AAT), zajmuje się obsługą techniczną i naprawami samolotów, m.in. Boeinga, Airbusa Embraera, Bombardiera. Współpracuje z ponad 70 liniami lotniczymi, m.in. Lufthansą, Swiss, British Airways, easyJet czy Wizz Air.

Główną bazą Avia Prime jest lotnisko Jasionka pod Rzeszowem, ale ma swoje hangary również w Katowicach i słoweńskiej Lublanie. Zatrudnia około 700 osób.
Transakcja przejęcia połowy udziałów Avia Prime przez Hartenberg Capital, którą opisuje czeski dziennik „Hospodářské Noviny”, miałaby być - według nieoficjalnych źródeł - warta 0,5-0,75 mld CZK, czyli 83-124 mln zł.
„To interesująca firma, która co roku rośnie w dwucyfrowym tempie” — mówi cytowany przez gazetę Jozef Janov, założyciel i szef funduszu Hartenberg.
W jego opinii branża lotnicza świetnie się rozwija i można oczekiwać, że nadal będzie rozwijała się dobrze, a jednocześnie działa w niej stosunkowo niewiele firm.
„Naszym atutem jest to, że mamy w Polsce i Słowenii setki pracowników i dzięki temu jesteśmy tańsi niż zachodni konkurenci. Koszt mechaniki to około dwie trzecie wszystkich kosztów serwisowania, więc liniom lotniczym często opłaca się korzystać z takich usług w Polsce” – dodał Jozef Janov.
Transakcja dojdzie do skutku pod warunkiem zaakceptowania jej przez urzędy antymonopolowe w Polsce i Słowenii.
Inwestycja w Avia Prime to niepierwsze przedsięwzięcie biznesowe Andreja Babiša po naszej stronie Olzy. Biznesmen, multimilioner i polityk, który właśnie próbuje utworzyć nowy czeski rząd, już wcześniej kupował polskie firmy m.in. poprzez fundusz Hartenberg. Za jego pośrednictwem w 2015 r.kupił od Resource Partners firmę Good Food, która jest producentem ryżu i płatków śniadaniowych. Kilka tygodni temu pisaliśmy także o tym, że założona przez niego agrochemiczna grupa Agrofert stara się o zakup Petrochemii-Blachowni z Kędzierzyna-Koźla.