Autokontrola na zlecenie podatnika

opublikowano: 21-06-2018, 22:00

Szersza reprezentacja przed sądami i zwiększenie zakresu usług to tylko część zmian, które KRDP proponuje w ustawie o doradztwie podatkowym.

Doradcy podatkowi chcą zwiększenia swoich kompetencji i przywilejów dla podatników. Uważają, że mogą i powinni udzielać porad, opinii i wyjaśnień nie tylko z zakresu podatków, opłat czy ceł, ale też obowiązków związanych z takimi daninami publicznymi, jak składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Chcieliby też m.in. przeprowadzać kontrole doradcze, które wiązałaby się dla klientów z ulgą podatkową. Propozycje te Krajowa Rada Doradców Podatkowych (KRDP) zawarła w projekcie nowelizacji ustawy o doradztwie podatkowym i przekazała go ministrowi finansów. Prof. Adam Mariański, przewodniczący rady, ma nadzieję, że projekt spotka się z aprobatą resortu. Jak mówi, rozwiązania te wychodzą naprzeciw oczekiwaniom nie tylko jego środowiska, ale też podatników.

— Staraliśmy się uwzględnić oczekiwania członków naszego samorządu, a także dostosować je do wymogów rynku i oczekiwań ze strony biznesu — podkreśla prof. Adam Mariański.

Wspomniana kontrola doradcza, przeprowadzana przez doradców podatkowych dla chętnych do tego firm, na ich zlecenie, miałaby służyć okresowejweryfikację poprawności wywiązywania się z obowiązków podatkowych. Kończyłaby się sporządzeniem sprawozdania, zawierającego m.in. opinię co do prawidłowości procedur podatnika lub płatnika, mających zapewnić właściwe wywiązanie się z powinności wobec fiskusa. Jeżeli przedsiębiorca takich nie wdrożył, albo zawierają błędy lub braki, kontrolujący ma wydać raport z rekomendacjami.

Według autorów projektu, sprawozdanie z takiej dowolnej weryfikacji powinno być przechowywane przez podatników do upływu terminu przedawnienia zobowiązań powstałych w badanym okresie i mogłoby być także przedkładane organom podatkowym na ich żądanie. KRDP chce, aby minister finansów określił w rozporządzeniu szczegółowe zasady kontroli doradczej. Ponadto proponuje wprowadzenie preferencji dla tych przedsiębiorców, którzy się na nią zdecydują i otrzymają sprawozdanie bez raportu rekomendacji oraz tych, którzy taki raport dostaną i zgodnie z tymi zaleceniami w określonym czasie skorygują swoje rozliczenia. Mogliby oni zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów dwukrotność wynagrodzenia za przeprowadzoną kontrolę. Ponadto projektprzewiduje ulgę w podatku dochodowym — w wysokości stanowiącej 0,1 proc. jego kwoty. Odliczenie tego wydatku byłoby jednak limitowane.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Doradcy podatkowi chcą też występować w imieniu swoich klientów przed organami i sądami w sprawach karnych skarbowych jako pełnomocnicy posiłkowi. Obecnie reprezentują przedsiębiorców przed sądami administracyjnymi i tylko w sprawach podatkowych czy celnych, w procesach o przestępstwa skarbowe takich uprawnień nie mają. Jeśli projektowana nowela weszłaby w życie w proponowanym brzmieniu, doradca podatkowy mógłby również prowadzić przed sądem sprawy dotyczące ubezpieczeń społecznych.

Projekt idzie dalej. Zakłada przyznanie doradcom podatkowym uprawnienia do sporządzania i wnoszenia skarg konstytucyjnych oraz zażaleń na postanowienia o odmowie nadania skardze konstytucyjnej dalszego biegu, a także reprezentowanie skarżącego w niektórych postępowaniach przed Trybunałem Konstytucyjnym. Obecnie na takim etapie prowadzonych spraw muszą oni korzystać z usług adwokata bądź radcy prawnego.

Kontrolna ulga w PIT i CIT

0,1 proc. kwoty podatku dochodowego — tyle podatnik mógłby odliczyć (od PIT lub CIT) z tytułu zlecenia doradcy podatkowemu przeprowadzenia kontroli doradczej. Maksymalny odpis nie mógłby jednak przekroczyć:

  • 20 tys. zł — u małego przedsiębiorcy,
  • 50 tys. zł — u średniego przedsiębiorcy,
  • 200 tys. zł — u dużego przedsiębiorcy.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane