Akcjonariusze Daewoo FSO Motor SA wyrazili zgodę na przeniesienie części majątku spółki, a część zarządu Daewoo złożyło podpis pod aktem założycielskim New Small Company, powiedziała agencji ISB we wtorek rzecznik prasowy Daewoo-FSO Krystyna Danilczyk. Wciąż nie podpisano jednak porozumienia z bankami- wierzycielami.
„Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy wyraziło zgodę na warunkowe przeniesienie części majątku Daewoo do nowej spółki. (...) Wartość wnoszonego majątku jest podana w widełkach od 1,150 mld zł do 1,330 mld zł, gdyż czeka nas jeszcze due dilligence”- powiedziała ISB Danilczyk.
Poprzedni termin wniesienia majątku do mającej powstać na bazie Daewoo-FSO spółki NSC, upłynął z końcem grudnia 2002 roku. Wtedy wartość montowni, tłoczni, lakierni oraz spawalni została oszacowana na 1,33 mld zł.
„O godzinie 14:00 cześć członków zarządu Daewoo podpisało akt notarialny założenia New Small Company. Teraz będziemy czekać na zarejestrowanie spółki w sądzie” – powiedziała Danilczyk.
Powstanie NSC ma uchronić zadłużone na ponad 3,5 mld zł Daewoo-FSO przed bankructwem oraz umożliwić pozyskanie inwestora. Zainteresowanie inwestycją w Daewoo-FSO wyrażał brytyjski Rover, który deklarował 225 mln USD nakładów na linię produkcyjną NSC, oraz 125 mln USD gotówki na objęcie około 20-25% udziałów w spółce.
Jednak polskie banki-wierzyciele wciąż nie zgodziły się na podpisanie porozumienie o objęciu udziałów w New Small Company, co jest warunkiem wniesienia majątku Daewoo do NSC.
„Musimy teraz ustalić zasady restrukturyzacji z wierzycielami” – dodała Danilczyk
Rzecznik Banku Pekao SA Sebastian Łuczak powiedział ISB we wtorek, że rozmowy o podpisaniu porozumienia trwają, ale wciąż istnieją rozbieżności. Bank Pekao ma zastrzeżenia, co biznes planu przygotowanego przez firmę Rover, głównie w punktach dotyczących pozyskania źródeł finansowania.
„Musimy mieć pewność, że spółka, w której obejmiemy udziały, będzie udanym przedsięwzięciem” – powiedział Łuczak.
Przedstawiciele Rovera ostrzegają, że czekają tylko do 14 lutego na podjęcie ostatecznych decyzji w sprawie Daewoo. Jeżeli termin ten zostanie przekroczony Rover może wycofać się z inwestycji w Polsce na rzecz innego kraju z Europy Środkowej lub Chin.
W pierwszej fazie przekształcenia struktury właścicielskiej spółki udziały mają zostać podzielone między banki polskie i koreańskie, koreańskiego Daewoo oraz Skarb Państwa. W drugiej fazie udział otrzyma również inwestor branżowy, najprawdopodobniej brytyjski MG Rover.
Jeśli Rover wejdzie do NSC, produkcja samochodów na Żeraniu może osiągnąć wielkość 80-100 tys. sztuk rocznie w ciągu 2 lat. Oprócz obecnie produkowanych modeli Daewoo Lanos i Daewoo Matiz, Rover chce produkować dwa własne modele - Rover 45 i MG ZS.
Przemysław Kuk