Święta w Chinach przyniosą chwilowe odbicie konsumpcji

Jacek PerzyńskiJacek Perzyński
opublikowano: 2025-09-30 11:48

Początek października to w Państwie Środka czas świąt, które przyspieszą wydatki na zakupy i turystykę. Konsumpcyjne ożywienie będzie jednak krótkotrwałe.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • o ile może wzrosnąć konsumpcja w październiku
  • ile wyniosły wydatki Chińczyków na podróże z okazji Święta Narodowego i Święta Środka Jesieni
  • jaki udział ma konsumpcja w chińskim PKB
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wraz z rozpoczynającym się w środę Świętem Narodowym upamiętniającym powstanie Chińskiej Republiki Ludowej oraz Świętem Środka Jesieni chińskie władze przygotowują się na wzmożony ruch turystyczny i większą aktywność zakupową. Dziesięciodniowy odpoczynek i spodziewane szaleństwo zakupowe potrwają do 8 października i mogą przynieść chwilową ulgę jednemu z motorów chińskiej gospodarki — konsumpcji, która odpowiada za prawie 40 proc. PKB.

„Tegoroczne święto narodowe zbiega się ze Świętem Środka Jesieni, co oznacza najdłuższe święta w roku, a chęć podróżowania mieszkańców może osiągnąć nowy rekord” — powiedział dziennikowi „Global Times” Zhang Yi, dyrektor generalny iiMedia Research Institute.

Święto rozpętało szaleństwo podróżnicze — według danych chińskiego touroperatora Trip.com liczba rezerwacji podróży krajowych wzrosła o 45 proc. r/r., natomiast państwowy przewoźnik China Railway prognozuje, że w trakcie łączonych świąt z przejazdów pociągiem skorzysta 219 mln pasażerów.

W ubiegłym roku wydatki Chińczyków na podróże i związaną z nimi rekreację z okazji okresu świątecznego w październiku wyniosły ponad 99 mld USD — wynika z danych Biura Informacyjnego Rady Państwa Chin.

Dla władz centralnych oba październikowe święta stanowią okazję do pobudzenia konsumpcji, która od maja spadła o 3 pkt proc. Spotkało się to z reakcją ministerstwa handlu, które w połowie września wprowadziło kolejny pakiet środków mających na celu zwiększenie konsumpcji usług w ramach szerszych działań na rzecz pobudzenia krajowego popytu.

Analitycy studzą jednak z tym związany optymizm, podkreślając, że efekt świąteczny nie utrzyma się długo. „Spodziewamy się, że ruch pasażerski i częstotliwość konsumpcji wzrosną w okresie świątecznym, ale wydatki na osobę i średnie ceny pozostaną ograniczone” — napisali w notatce analitycy HSBC Qianhai Securities.

Odczyt wzrostu konsumpcji za bieżący miesiąc nie został jeszcze upubliczniony, ale eksperci Bank of China szacują go na 3,1 proc., licząc, że wydatki w okresie świątecznym zwiększą go o 0,6 pkt proc. wobec września, do 3,7 proc.

Łukasz Kobierski, prezes Instytutu Nowej Europy, również uważa, że w październiku konsumpcja wzrośnie, jednak ten wzrost będzie chwilowy.

— Dotychczasowe rządowe pakiety stymulujące konsumpcję, takie jak dopłaty do zakupu sprzętu AGD, przynoszą raczej ograniczone rezultaty i przekładają się głównie na wzrost w wybranych branżach. Chińscy konsumenci niechętnie decydują się na większe wydatki, preferując odkładanie oszczędności na trudniejsze czasy, które ich zdaniem mogą nadejść zwłaszcza w obliczu kolejnych możliwych napięć celnych ze Stanami Zjednoczonymi i słabnącej gospodarki — podkreśla Łukasz Kobierski.