Bądź tam, gdzie twoi klienci: promuj się w social mediach

Adam Łaba
opublikowano: 2022-09-04 20:00

Media społecznościowe są jednym z kluczowych kanałów komunikacji między firmami a konsumentami. Warto na nie postawić i również tą drogą docierać do kupujących.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Dlaczego warto promować firmy w social mediach
  • Jakie portale społecznościowe są najpopularniejsze
  • Jakie są obecne trendy związane z zamieszczaniem wiadomości w social mediach
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Jak wynika z raportu „Digital 2022 July Global Statshot Report”, przeprowadzonego przez DataReportal, w skali globu sześć na 10 osób ma konto na portalu społecznościowym, co przekłada się na 4,7 mld użytkowników. W samej Polsce jest ich 27,2 mln. Te liczby wzrastają z każdym rokiem. Co ciekawe, dynamika wzrostu globalnej liczby użytkowników social mediów, wynosząca 5 proc. rok do roku, jest wyższa niż liczba nowych użytkowników internetu (niecałe 4 proc. rok do roku). Kolejnym ważnym aspektem jest to, że 45 proc. użytkowników internetowej sieci wyszukuje produkty i usługi rożnych firm za pomocą właśnie tego kanału.

Te statystyki potwierdzają, że social media już teraz są kluczowym kanałem, za pomocą którego firmy komunikują się z klientami, a ten trend w najbliższych latach będzie się nasilał. Trudno więc dziwić się temu, że firmy wciąż zwiększają wydatki na kampanie w mediach społecznościowych, nawet pomimo redukowania swoich budżetów marketingowych – wynika z badania firmy Hootsuite przeprowadzonego wśród prawie 18 tys. ankietowanych specjalistów ds. marketingu.

Droga do portfeli klientów:
Droga do portfeli klientów:
Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że jednym z głównych powodów korzystania przez użytkowników z platform społecznościowych jest wyszukiwanie informacji dotyczących produktów i marek.
Adobe Stock

Agencja ROI Zenith szacuje, że rynek reklam na portalach społecznościowych jeszcze w tym roku przebije wartość promocji telewizyjnej.

– Dla wielu firm media społecznościowe są kluczowym kanałem sprzedażowym, a pandemia zmieniła sposób, w jaki z nich korzystamy. Dla przedsiębiorców niezwykle ważne jest szukanie nowych miejsc, w których obecna jest ich grupa docelowa – mówi Luiza Kot, media director w agencji Fabryka Marketingu.

Główne źródło informacji

Co istotne, social media nie są już domeną wyłącznie młodszych generacji. W ostatnim czasie znacząco zwiększyła się liczba użytkowników między 57 a 64 rokiem życia, którzy aktywnie korzystają z portali społecznościowych. Jednak oni bardziej krytycznie podchodzą do zawartych tam treści. Natomiast dla młodych, np. reprezentantów generacji Z (osoby urodzone między 1995 a 2010 r.) media społecznościowe stały się głównym źródłem informacji o produktach i markach – wynika z danych DataReportal.

Warto dodać, że przeciętny użytkownik aktywnie korzysta miesięcznie z aż siedmiu portali społecznościowych. Najpopularniejszymi tego typu portalami na świecie są Facebook (niemal 3 mld aktywnych użytkowników miesięcznie), YouTube (2,2 mld użytkowników), Instagram oraz Whatsapp (po 2 mld użytkowników). Na kolejnych miejscach plasują się TikTok, Snapchat, Pinterest, Reddit, LinkedIn oraz Twitter.

Dla przedsiębiorców istotne są przyczyny, dla których użytkownicy korzystają z platform społecznościowych. Jednym z głównych powodów jest wyszukiwanie informacji na temat produktów, usług i marek – wynika z tegorocznego raportu GlobalWebIndex.

– Rola mediów społecznościowych znacząco zmieniła się na przestrzeni ostatnich lat. Widzimy, że social media nie są już tylko portalami służącymi do komunikacji wśród znajomych i rodziny. Stały się platformami sprzedażowymi o ogromnym potencjale marketingowym – powiedział Michał Brzeziński, niezależny ekspert ds. marketingu internetowego.

Najnowsze trendy

Należy pamiętać, że popularność profilu firmy na portalu społecznościowym nie musi iść w parze z jej większymi przychodami. Kluczowym aspektem jest targetowanie naszej komunikacji w taki sposób, by przedstawiane treści trafiały do osób potencjalnie zainteresowanych ofertą. Przykładowymi kryteriami zawężającymi grupę odbiorców może być płeć, lokalizacja, wiek czy język. Dzięki dobrze zaplanowanemu targetowaniu można trafić do osób zainteresowanych zakupem naszych produktów i usług. To z kolei przekłada się na wzrost liczby dokonywanych transakcji.

– Najlepszym portalem jest ten, w którym obecna jest nasza grupa docelowa. Oczywiście im większy serwis, tym większe prawdopodobieństwo, że nasza grupa docelowa się tam znajduje. Natomiast ważne jest również osadzenie naszego produktu w danym kontekście — przykładowo promując produkt skierowany do klienta B2B lepiej będzie postawić na LinkedIna niż np. na Instagrama czy TikToka. Mogą być na nich wprawdzie ci sami odbiorcy, ale przeglądając dany portal, będą mają inne nastawienie do oglądanych treści – mówi Luiza Kot.

Warto podkreślić, że nie zawsze trzeba wydawać pieniądze na płatne kampanie w social mediach. Wiele korzyści dla komunikacji marketingowej firmy może przynieść sprawne korzystanie z darmowych narzędzi. W tego typu działaniach kluczowe mogą okazać się kreatywność i umiejętność zainteresowania odbiorcy.

Aby prowadzić skuteczny marketing, warto podążać za najnowszymi trendami. Narzędzia, które jakiś czas temu działały, teraz mogą być niewystarczające. Do niedawna cenione były hashtagi pod postami, które obecnie stały się już przeżytkiem. Według najnowszych danych ekspertów z Socialinsider optymalnym rozwiązaniem jest stosowanie pod postem nie więcej niż 5-6 hashtagów. Zmieniające się trendy obejmują także samą długość postów - z każdym rokiem stają się one coraz krótsze. „Niezależnie od grupy wiekowej, największe zaangażowanie użytkowników obserwuje się przy publikacji krótkich materiałów wideo, trwających nie dłużej niż cztery minuty” – czytamy w raporcie GlobalWebIndex.

Poznaj program konferencji “Customer Experience Transformation”, 1-2 czerwca, Warszawa >>

Mierz efekty

Po przeprowadzonej kampanii należy zmierzyć jej skuteczność. Podczas oceny efektywności reklamy istotne są takie czynniki jak liczba udostępnień, komentarzy czy zapisywania postów. Nie należy zapominać o głównym celu, czyli przełożeniu danej kampanii na sprzedaż produktów i usług. Tutaj z pomocą przychodzą takie mierniki jak współczynnik konwersji czy ROAS (Return on Ad Spend) - metryka obrazująca osiągniętą wysokość przychodu na każdą złotówkę wydaną na reklamę.

– Im więcej wskaźników mierzymy, tym więcej zmiennych możemy wziąć pod uwagę. W przypadku kampanii sprzedażowych warto korzystać z rozwiązań, które dają nam wszystkie portale społecznościowe, czyli np. dodania kodów zliczających konwersje na naszej stronie. Warto jest również dodawać kody Urchin Tracking Module w linkach naszych reklam, żeby widzieć, skąd pochodzi ruch na stronie i jakie efekty przynosi – przekonuje Luiza Kot.

Eksperci podkreślają, że sprzedaż nie powinna być jedynym celem dla przedsiębiorcy, który korzysta z mediów społecznościowych. Kluczowe jest także budowanie lojalności u klienta.

– Social media oferują platformę, dzięki której przedsiębiorstwa mogą budować więzi z klientami. Pozwalają wyeliminować pośredników i komunikować się z docelowym odbiorcą bezpośrednio, tak, by lepiej rozumieć, a następnie odpowiadać na jego potrzeby — podkreśla Michał Brzeziński.