Bańka obligacji rośnie szybciej niż dotcomów

MD
opublikowano: 01-09-2010, 16:55

Strumień pieniędzy, który zasila bańkę spekulacyjną obligacji jest większy niż ten, jaki zanotowano pod koniec lat 90., kiedy rosła bańka spółek internetowych, twierdzi Nicholas Colas, strateg amerykańskiej firmy BNYConvergEx Group.

Przez prawie dwa lata amerykańskie fundusze inwestujące w obligacje zanotowały napływ ok. 550 mld USD. Uwzględniając inflację, w czasie wzrostu bańki internetowej zasilający ją strumień pieniędzy sięgał 499 mld USD. Colas wybrał jako początek bańki internetowej grudzień 1996 roku, kiedy ówczesny szef Fed, Alan Greenspan, powiedział w wystąpieniu o „irracjonalnym entuzjazmie” rynku. Bańka na rynku obligacji rozpoczęła się jego zdaniem w marcu 2008 roku, po upadku banku Bear Stearns.

- Wszyscy wiemy, że bańki mogą utrzymywać się dłużej niż ktokolwiek przypuszcza, że to możliwe, a napływ pieniędzy pozwala nam dostrzec, jak znaczna ich ilość może jeszcze być trzymana "w rezerwie" – powiedział Colas. – Amerykańskie fundusze akcji zanotowały napływ ok. 840 mld USD nowego kapitału od momentu, kiedy ostrzegał Greeny [Greenspan-red.], do osiągnięcia szczytu przez Nasdaq, i ponad 1 bln USD zanim pieniądze rzeczywiście przestały płynąć na rynek akcji. Więc te 550 mld USD nowych pieniędzy, które napłynęły do funduszy obligacji, wkrótce może mieć nowe towarzystwo, o ile lata 90. mogą być jakąś wskazówką – dodał.

W sierpniu obligacje skarbowe USA zaliczyły najlepszy miesiąc od trzech lat. W przypadku 2-latek rentowności spadły rekordowo, do poniżej 0,5 proc. Benchmarkowe 10-latki zanotowały spadek rentowności do najniższej wartości od 19 miesięcy.

- Spośród czegokolwiek, co może posłużyć do powstania bańki spekulacyjnej, w przypadku obligacji może ona trwać najdłużej – uważa Guy Adami, dyrektor zarządzający Drakon Capital. – Japonia miała bańkę na rynku obligacji przez 20 lat – dodał.

MD, cnbc.com

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MD

Polecane