BBAG stawia na Europę Środkową
Kraje Europy Środkowej stały się głównym terenem ekspansji austriackiej grupy piwowarskiej BBAG, większościowego akcjonariusza Brau Union — uważają analitycy Deutsche Banku w raporcie „Global Brewing“.
BBAG, największa austriacka grupa piwowarska, zdobywa przyczółki w Europie Środkowej już od dziesięciu lat, jednak ostatnio jej akwizycyjna aktywność znacznie przybrała na sile. W Polsce BBAG poprzez Brau Union przejął w tym roku Van Pura i kupił 24 proc. udziałów w Kujawiaku.
Trzy miesiące temu Austriacy zdobyli kontrolę nad trzema rumuńskimi browarami, dzięki czemu ich udział w tamtejszym rynku wzrósł do 36 proc. BBAG liczy się również na Węgrzech (trzecie miejsce na rynku z udziałem sięgającym 25,3 proc.) oraz w Czechach, gdzie przejął duży browar Starobrno.
Ze względu na silną pozycję na rynku austriackim, gdzie BBAG kontroluje około 60 proc. (poprzez marki Goesser, Kaiser i Zipfer), grupie łatwo generować wystarczające zapasy gotówki na sfinansowanie zakupów. Jednak ostatnie przejęcia nieco nadszarpnęły budżet firmy. Analitycy z Deutsche Banku w raporcie o światowym rynku piwa stwierdzają, że chociaż nie należy się spodziewać spadku tegorocznych przychodów firmy, to trzeba liczyć się z pewną stagnacją. Jednak po 9 miesiącach BBAG odnotował 8,2-proc. przyrost sprzedaży w porównaniu z 1999 rokiem. Także zysk operacyjny grupy wzrósł o 14,9 proc. — do 63,1 mln EUR (244,8 mln zł).
Mimo to koszty przejęć mogą wpłynąć na kondycję BBAG. Dlatego można się spodziewać redukcji w zatrudnieniu. Zarząd, chcąc skupić się na produkcji piwa i napojów bezalkoholowych, rozważa również pozbycie się działu odpowiedzialnego za handel nieruchomościami. Mimo pomyślnych prognoz dotyczących rynku piwa, analitycy ostrzegają przed możliwością spadku jego konsumpcji. Zwracają także uwagę, że niemieckie piwo — ze względów podatkowych — jest tańsze od austriackiego. Utrata części lokalnego rynku w dłuższym okresie może się odbić także na zagranicznych spółkach zależnych.