BBI zdobywają Europę
PARTNERSTWO: Rozwijaniu m.in. satelitarnych multimediów w Europie ma służyć strategiczne partnerstwo między SES a Nordic Satellite Company — mówi Romain Bausch, dyrektor generalny SES.
Societe EuropŽenne des Satellites, operator Astry, wprowadza w Europie usługi multimedialne dostępne za pomocą zestawów satelitarnych. Wkrótce trafią one także na polski rynek.
Societe EuropŽenne des Satellites, operator Astry, wprowadza na europejski rynek małe terminale BBI (Broadband Interactive System), które umożliwiają szybką łączność bezpośrednio z satelitą, z pominięciem naziemnych łączy telekomunikacyjnych. Firma spodziewa się zdobyć klientów głównie w regionach, gdzie nie ma rozwiniętych sieci kablowych.
Zainteresowanie BBI w Europie jest bardzo duże, ponieważ terminal może być wykorzystywany do transmisji danych wszelkiego rodzaju, a więc m.in. do aplikacji multimedialnych i bardzo szybkiego Internetu. Obecnie jest to oferta skierowana przede wszystkim do biznesu, ale w ciągu 2-3 lat powinni z niej korzystać także indywidualni odbiorcy.
Na razie SES udało się podpisać jeden duży kontrakt z brytyjską spółką Kokua, która kupi 15 tys. BBI. W Europie Zachodniej koszt jednego takiego terminalu wynosi około 3 tys. EUR (12,2 tys. zł). Klient płaci także za wykorzystane połączenia.
Poza SES w Europie satelitarne usługi multimedialne oferują też operatorzy Telenor i Eutelsat, jednak w ich przypadku połączenie zwrotne jest jeszcze realizowane za pomocą łączy naziemnych. Z kolei w Stanach Zjednoczonych AOL, największy na świecie dostawca Internetu, zainwestował w firmę Hughes Electronics, która oferuje satelitarne usługi multimedialne za pomocą satelitów. Także Bill Gates, szef koncernu Microsoft, dostrzegł na tym polu duże możliwości. W ubiegłym tygodniu zainwestował 292,5 mln USD (1,3 mld zł) w ICO-Teledesic Global, który za trzy lata ma oferować o wiele szybsze od obecnych połączenia z Internetem.