Bez pracowników niczego się nie osiągnie

Alina Treptow
opublikowano: 2011-04-28 08:29

Strategia CSR tworzona we współpracy z pracownikami firmy ma największą szansę na sukces.

"Puls Biznesu": Jaką rolę pracownicy firmy pełnią w strategii CSR?

Liwia Kwiecień, dyrektor zarządzający ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Europejskim Funduszu Leasingowym: Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że szczególna rola pracowników wynika głównie z tego, że są oni odbiorcami i pierwszymi recenzentami podejmowanych działań. Ja natomiast uważam, że powinni stanowić najważniejsze ogniwo strategii CSR, czyli uczestniczyć w jej powstawianiu. Warto rozważyć takie podejście, ponieważ o pracownikach często się na tym etapie zapomina. A działania CSR powinny przecież polegać na budowaniu strategii biznesowej z uwzględnieniem interesów wszystkich grup powiązanych z firmą.

Jak to powinno wyglądać?

Należy stworzyć takie warunki, by pracownicy byli zaangażowani w formułowanie i realizowanie strategii CSR. Powinni ją więc tworzyć, zgłaszać swoje pomysły i propozycje zmian. Trzeba powiedzieć stanowcze "nie" odgórnym decyzjom w tym zakresie, ponieważ trudniej później o ich akceptację. No bo jak przekonywać pracowników do projektów, w których nie uczestniczyli, których idei nie rozumieją bądź nie akceptują. A jeśli są jej autorami, to nie tylko promują działania, ale też czują większą więź z firmą. Na szczęście od pewnego czasu w wielu instytucjach angażuje się zatrudnionych w tworzenie strategii CSR. Coraz częściej odchodzi się też od odgórnego podejmowania decyzji na rzecz dialogu z pracownikami.

Dlaczego pracownicy są tak ważni?

Bo to podstawa funkcjonowania każdej organizacji. Dzięki wdrożeniu prawidłowo rozumianej strategii CSR i zaangażowaniu do jej tworzenia pracowników firma może osiągnąć olbrzymie korzyści. Najważniejszą jest wzrost motywacji i zaangażowania pracowników, którzy czują się związani z firmą. Nie bez znaczenia są również sprawy wizerunkowe — organizacja społecznie odpowiedzialna jest postrzegana zupełnie inaczej niż taka, której obce są sprawy pracowników czy środowisk lokalnych. Umotywowany i zadowolony pracownik jest najlepszym ambasadorem firmy. Dobrze prowadzone projekty HR i CSR podnoszą więc atrakcyjność przedsiębiorstwa jako pracodawcy.