Bezludne biurowce

opublikowano: 18-03-2020, 11:24

Promowana obecnie praca online z domu wyludniła biurowce. Ich zarządcy liczą, że pracownicy zatęsknią za wspólnotą

Po ogłoszeniu rozporządzenia o stanie zagrożenia epidemicznego pracownicy, którzy mogą pracować online, zostali w domach. Obecnie ogromna część biurowców świeci pustkami. Działające w Katowicach Global Delivery Center (GDC) Sopra Steria Poland np. w ciągu zaledwie 72 godzin przestawiło się prawie w całości (98 proc. osób) na pracę w trybie home office. 

fot. Forum

„Ponad 100 laptopów, ponad 150 zestawów słuchawkowych, ponad 200 stacji roboczych, klawiatur i myszy, ponad 300 ekranów, ponad 80 przejazdów taksówek i niezliczonych przejazdów menedżerów, którzy zgodzili się pomóc w dostawie sprzętów do pracowników. Dziś biuro jest puste. Ostatnie 2 proc. pracowników planujemy wyposażyć zdalnie – napisał 16 marca w serwisie LinkedIn Marek Andrzejuk, dyrektor operacyjny Sopra Steria Polska.

Co piąty w firmie

Monika Rajska-Wolińska, partner zarządzający Colliers International w Polsce, szacuje, że w biurach zarządzanych przez jej firmę pojawia się obecnie mniej niż 20 proc. pracowników. Zatrudnieni w Colliersie również pracują zdalnie. Z analiz i obserwacji firmy Globalworth wynika, że od 70 do 85 proc. pracowników w jej biurowcach przeszła na tryb pracy zdalnej. Są budynki (np. Silesia Star w Katowicach), w których najemcy mają obecnie 98 proc. pracowników zatrudnionych w modelu home office, są też takie (np. warszawskie Spektrum Tower), gdzie do pracy przychodzi 25-30 proc. Według Bartłomieja Łepkowskiego, dyrektora działu zarządzania nieruchomościami w firmie Savills, w niektórych budynkach biurowych przez nią zarządzanych nie przebywa już praktycznie nikt oprócz niezbędnych pracowników ochrony, obsługi technicznej i utrzymania czystości, w innych najemcy wprowadzili częściowy home office, stosując np. tryb rotacyjny. 

Zdaniem Virginie de Baere, dyrektor zarządzającej MVGM w Polsce, praca z domu od kilku dni jest nowym standardem na polskim rynku pracy. 

– Byliśmy jednym z pierwszych krajów, które wprowadziły natychmiastowe i tak zdecydowane działania. Bardzo wiele firm postąpiło zgodnie z rekomendacjami władz, aby umożliwić pracownikom pracę zdalną, a co za tym idzie – tymczasowo zamknąć biuro – mówi Virginie de Baere.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Czy zechcą wrócić

Według szefowej Colliersa nie należy się spodziewać, że po obecnych doświadczeniach model pracy ulegnie rewolucyjnym zmianom. Być może wzrośnie nieco procent osób, którym praca zdalna się spodoba i będą poszukiwały takich rozwiązań. 

– Z mojego doświadczenia wynika, że ludzie lubią przebywać i pracować wśród innych. Kilka lat temu przeprowadziliśmy w Colliersie taki eksperyment, że daliśmy kilku osobom możliwość pracy w przestrzeniach coworkingowych, poza naszym biurem. Okazało się, że pracownicy niechętnie korzystali z tej możliwości, tęsknili za swoimi zespołami, za naszym stylem pracy, za biurem – mówi Monika Rajska-Wolińska. 

Bartłomiej Łepkowski uważa, że w krótszej perspektywie pandemia może np. spowodować osłabienie popytu na powierzchnie elastyczne, zwłaszcza na pojedyncze stanowiska wynajmowane na krótki termin, ale w dłuższej zapotrzebowanie na taką usługę może się wręcz zwiększyć. 

– Wobec ogólnoświatowego testu pracy z domu, jak czasem jest określana obecna sytuacja, część najemców może podjąć decyzję o częstszym stosowaniu trybu pracy zdalnej w przyszłości, bez zabezpieczenia stałych stanowisk pracy dla części osób, a w razie potrzeby udostępnianiu im przestrzeni w coworku czy biurze serwisowanym – mówi Bartłomiej Łepkowski.

Zdaniem Joanny Mroczek, szefowej działu doradztwa i badań rynku w CBRE, model pracy zdalnej jest bardzo pożądany przez pracowników – aż 86 proc. Polaków liczy na minimum jeden taki dzień w tygodniu. Nie widzi jednak zagrożenia dla rynku biurowego w kontekście pracy zdalnej. 

– Nowoczesne biura to nie tylko pomieszczenia w których znajdziemy biurko, drukarkę i ekspres do kawy. Myślę, że sytuacja, w której się znaleźliśmy, paradoksalnie pokaże pracownikom i pracodawcom jak istotnym elementem jest biuro w kontekście funkcjonowania całej firmy – mówi Joanna Mroczek.

Virginie de Baere również zwraca uwagę na pozytywne konsekwencje, jakie ze sobą niesie obecny kryzys – dzięki niemu pojawią się nowe optymalizacje, a nowoczesne technologie staną się priorytetowym elementem strategii biznesowych właścicieli i najemców w biurowcach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane