Bezpieczny rozwój twojego biznesu. Z Grupą BIK

MATERIAŁ PRZYGOTOWANY PRZEZ GRUPĘ BIK
18-05-2016, 19:38

Co trzecia firma z powodu płatności opóźnionych przez odbiorców traci w ciągu roku do 20 tys. zł, co dziesiąta nawet powyżej 50 tys. zł, ale co gorsza — niemal połowa nie umie oszacować ponoszonej straty — wynika z badania wykonanego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK. Aby uniknąć strat, wystarczyłoby wcześniej sprawdzić kontrahenta.

Jak wynika z analizy Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor, na opóźnione przez kontrahentów płatności skarży się obecnie 43 proc. mikro-, małych i średnich firm. Pół roku wcześniej odsetek ten wynosił 48 proc. Choć problem zatorów płatniczych nieznacznie ograniczył zasięg, to nadal jest zjawiskiem często występującym w życiu gospodarczym. Przyczynia się ono do konkretnych strat finansowych i negatywnie przekłada się na płynność finansową przedsiębiorstwa, w skrajnych przypadkach doprowadzając je do upadłości.

Co w praktyce oznacza znalezienie się w gronie firm z opóźnionymi płatnościami od kontrahentów? O 10 dni dłuższe oczekiwanie na płatność od odbiorców niż w firmach bez zatorów. Uwikłani w zatory widzą pieniądze na koncie po średnio 28 dniach, w pozostałych firmach już po 18 dniach. Przeciętnie do kas przedsiębiorstw z zatorami wpływa z ponad 60-dniowym opóźnieniem 125 zł na każde wystawione na fakturze 1000 zł — wynika z badania* Millward Brown, przeprowadzonego na zlecenie Grupy BIK.

Przedsiębiorcy mądrzy po szkodzie

— Niestety praktyka wskazuje, że firmy w Polsce wciąż nie przewidują problemu z płatnościami od odbiorców towarów i usług. Zamiast zapobiegać, zazwyczaj reagują dopiero na skutki. Widać to nawet w odpowiedziach na zadane w naszym badaniu pytanie „Co robisz, aby zapobiec zatorom płatniczym?” — zwraca uwagę Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. Nie dość, że tylko połowa firm robi cokolwiek, a druga liczy jedynie na łut szczęścia, to nawet ci, którzy deklarują prewencję, mówią głównie o działaniach po fakcie. Próbują zdyscyplinować niesolidnych kontrahentów do dokonania płatności poprzez „częsty kontakt, przesyłane wezwania” — 25 proc., „blokują dostawy” — 13 proc., „podejmują działania windykacyjne i kroki prawne” — 11 proc. Sprawdzanie rzetelności płatniczej kontrahenta, które zawsze powinno poprzedzić nawiązanie współpracy, znalazło się dopiero na czwartym miejscu, wskazało je 11 proc. ankietowanych. Było ono mniej popularne niż zabezpieczenie się sprzedażą towaru za przedpłaty — 18 proc.

"Tymczasem w biznesie ważne jest nie tylko podejście relacyjne, ale również transakcyjne, którego stałym elementem powinno być sprawdzanie i systematyczny monitoring sytuacji finansowej, wiarygodności płatniczej i kredytowej kontrahentów. Podnosi to bezpieczeństwo działania biznesu i jego rentowność. Ostrożnym należy być nawet w okresie lepszej koniunktury gospodarczej, bo zawsze występuje grupa firm o gorszej kondycji, charakteryzujących się słabszą dyscypliną płatniczą".

Sławomir Grzelczak

prezes BIG InfoMonitor

 

43 proc. Taki odsetek mikro-, małych i średnich firm przyznaje, że ich kontrahenci nie regulują płatności terminowo.

 

Sprawdź kontrahenta w bazach BIG InfoMonitor i BIK zawierających ponad 7 mln informacji o firmach

Poza zebraniem opinii znajomych oraz opinii zamieszczanych w internecie na temat danej firmy należałoby też poprosić o zaświadczenie o niezaleganiu z płatnościami na rzecz budżetu państwa, a takżezajrzeć do rejestru Biura Informacji Gospodarczej. Znajdują się w nim m.in. informacje o zaległościach przeterminowanych ponad 60 dni w wysokości co najmniej 500 zł oraz o płatnościach terminowych. Obecnie BIG InfoMonitor dysponuje liczbą ponad 5,3 mln informacji o płatnościach niemal 510 tys. przedsiębiorstw. To jednak nie wszystko, bo poprzez bazę BIG InfoMonitor można pozyskać też informacje rejestrowane przez Biuro Informacji Kredytowej na temat spłacalności kredytów danego przedsiębiorstwa. BIK obecnie ma dane o 1,7 mln kredytów należących do 847 tys. przedsiębiorstw, w tym o 1 milionie czynnych kredytów 649 tys. przedsiębiorstw. Informacja o kredytach i jakości ich spłaty jest tym bardziej pożądana, że jak pokazują analizy BIG InfoMonitor, w sytuacji problemów z płynnością finansową, na liście priorytetów płatności raty kredytowe znajdują się dużo wyżej niż zobowiązania wobec innych przedsiębiorców. — Jeśli więc firma nie spłaca w terminie kredytu, to już na pewno nie znajdzie pieniędzy na zapłatę za zakupiony towar czy usługi — ostrzega Sławomir Grzelczak. Zgodnie z hierarchią płatności przedsiębiorstw w pierwszej kolejności regulowane są składki ZUS i podatki oraz wynagrodzenia pracowników, za nimi raty kredytów i leasingu, a dalej inwestycje, rachunki za media, czynsz i wynajem lokalu. Dopiero na końcu kolejki znajdują się zobowiązania wobec kontrahentów.

"Nie ma wątpliwości, że posiadanie pełnej oraz aktualnej informacji o zachowaniach płatniczych i kredytowych stanowi o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Informacja jest obecnie kluczowym zasobem pozwalającym na bezpieczny rozwój przedsiębiorstwa".

Mariusz Cholewa

prezes BIK

 

— Czujność powinny wzbudzić już zaległości nawet na najmniejsze kwoty, bo właśnie od niewielkich sum często zaczyna się duży problem z wypłacalnością — przestrzega Sławomir Grzelczak. Poza negatywnymi danymi w obu bazach znajdują się też pozytywne informacje pokazujące prawidłowe regulowanie płatności

i zobowiązań kredytowych, co jest również cenną informacją świadczącą o rzetelności i wiarygodności płatniczej i kredytowej firm, z którymi na co dzień się współpracuje.

 

Umieść dłużnika w BIG InfoMonitor, bo prawie co piąty wpis przynosi efekty

Baza BIG InfoMonitor pomocna w weryfikowaniu wiarygodności kontrahentów jest też świetnym narzędziem do mobilizowania i aktywizowania niesolidnych kontrahentów do oddania przeterminowanego długu. Jest to prosty i niedrogi sposób wzmacniania windykacji, po który sięga już co dziesiąta firma aktywnie odzyskująca swoje przeterminowane należności. Negatywny wpis w bazie podważa reputację i wiarygodność finansową firmy. Może skutecznie przeszkodzić w prowadzeniu biznesu, stanowiąc np. przeszkodę w uzyskaniu kredytu. Jak wynika ze statystyk BIG InfoMonitor, na każde 1 000 zgłoszonych spraw 155 kończy się częściową lub całkowitą spłatą długu. Każdy 1 zł wydany na powiadomienie przypominające dłużnikowi o wpisie jego zaległości do bazy BIG InfoMonitor przynosi 17 zł odzyskanego długu.

 

*w badaniu wzięły udział mikro-, małe i średnie firmy, posiadające co najmniej dwóch kontrahentów. Badanie przeprowadzono w kwietniu metodą CATI

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MATERIAŁ PRZYGOTOWANY PRZEZ GRUPĘ BIK

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ Bezpieczny rozwój twojego biznesu. Z Grupą BIK