BFG: wypłaty dla klientów SKOK Jowisz - w Banku Zachodnim WBK

PAP
opublikowano: 28-04-2016, 13:06

Wypłaty dla deponentów SKOK Jowisz będa realizowane od 4 maja br. za pośrednictwem Banku Zachodniego WBK - poinformował PAP Mariusz Mastalerz z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.

25 kwietnia Komisja Nadzoru Finansowego wystąpiła do sądu o ogłoszenie upadłości SKOK Jowisz w Czeladzi w związku z nieprzekazaniem tej kasie przez Kasę Krajową SKOK we wskazanym terminie środków powodujących "usunięcie stanu niewypłacalności".

Zawieszenie działalności SKOK Jowisz i wystąpienie do sądu z wnioskiem o ogłoszenie upadłości kasy stanowi przesłankę do uruchomienia wypłat środków gwarantowanych z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG).

Zgodnie z ustawą o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym "gwarantowane środki są wypłacane przez BFG w terminie 20 dni roboczych liczonych od dnia złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółdzielczej kasy". "W całości gwarantowane są przez BFG depozyty łącznie do równowartości w złotych 100 tysięcy euro, niezależnie od liczby rachunków posiadanych przez deponenta w danej SKOK. W przypadku rachunku wspólnego każdemu ze współposiadaczy przysługuje odrębny limit środków gwarantowanych" - przypomniała przy okazji KNF.

Wypłaty te, jak poinformował w czwartek PAP Mariusz Mastalerz z BFG, Fundusz będzie realizował poprzez Bank Zachodni WBK od 4 maja.

Wniosek o upadłość SKOK Jowisz wywołał polemikę między KNF a Kasę Krajową SKOK.

Początkowo KNF zawiesiła SKOK Jowisz z dniem 22 kwietnia 2016 r., dodając, że "jeżeli do dnia 22 kwietnia 2016 r. do godz. 14 KNF nie otrzyma potwierdzenia, że Kasa Krajowa przekazała SKOK Jowisz środki finansowe w wysokości usuwającej stan niewypłacalności kasy, to w dniu 25 kwietnia 2016 r. KNF wystąpi do właściwego sądu z wnioskiem o ogłoszenie upadłości tej spółdzielczej kasy".

Tymczasem Kasa Krajowa poinformowała 22 kwietnia, że "w dniu 20 kwietna 2016 r. podjęła decyzję o udzieleniu dodatkowej pomocy SKOK Jowisz oraz o modyfikacji dotychczasowej pomocy wypłaconej SKOK Jowisz zgodnie z wnioskiem Zarządcy Komisarycznego".

Warunkiem udzielenia pomocy było, dodała KK SKOK, przedstawienie przez zarządcę komisarycznego programu postępowania naprawczego. Po jego przedstawieniu i zaakceptowaniu przez Kasę Krajową "głównych celów i założeń" pomoc SKOK Jowisz miałaby zostać wypłacona - poinformowała KK SKOK.

"Informujemy, że do chwili obecnej Kasa Krajowa nie otrzymała od Zarządcy Komisarycznego SKOK Jowisz programu postępowania naprawczego, do czego Zarządca Komisaryczny jest zobowiązany przepisami prawa, mimo że od jego ustanowienia przez KNF upłynęło ponad 8 miesięcy" - podkreśliła Kasa Krajowa.

Jak dodała, "jedna z Kas wyraziła gotowość połączenia ze SKOK Jowisz, jednak Zarządca Komisaryczny SKOK Jowisz zawiesił rozmowy w tej sprawie". "W ocenie Kasy Krajowej przejęcie SKOK Jowisz przez inną kasę umożliwiłoby uniknięcie upadłości SKOK Jowisz nawet w sytuacji, gdyby Zarządca Komisaryczny nie opracował skutecznego programu postępowania naprawczego" - głosi komunikat KK SKOK.

KNF wyjaśniała zaś, że zarządcę komisarycznego ustanowiła w SKOK Jowisz 11 sierpnia ub.r. "Z ustaleń zarządcy komisarycznej wynika, że SKOK Jowisz wykazywała na dzień 10 sierpnia 2015 r. ujemne fundusze własne według bilansu w wysokości (-) 20,3 mln zł oraz ujemny współczynnik wypłacalności na poziomie (-) 28,4 proc., co oznacza głęboką niewypłacalność" - zaznaczyła KNF.

W połowie marca 2016 r. komisja stwierdziła, że "żadna inna spółdzielcza kasa nie posiada zdolności do przejęcia SKOK Jowisz w sposób mogący zapewnić bezpieczeństwo depozytów zgromadzonych w kasie i umorzyła postępowanie administracyjne prowadzone w tym przedmiocie". Komisja - jak podkreślono w komunikacie - postanowiła wszcząć postępowanie administracyjne ws. zbadania możliwości przejęcia SKOK "Jowisz" przez bank. "W odpowiedzi na ogłoszenie KNF nie zgłosił się żaden bank gotowy uczestniczyć w procesie przejęcia SKOK Jowisz" - dodano.

Z komunikatu KNF wynika, że na koniec lutego br. SKOK "Jowisz" posiadała fundusze własne według bilansu w wysokości minus 21,5 mln zł, współczynnik wypłacalności na poziomie minus 21,7 proc. i wykazywała łączną stratę w wysokości 37,6 mln zł. Na koniec marca 2016 r. depozyty członkowskie zgromadzone przez 15,7 tys. członków SKOK "Jowisz" wynosiły 82,5 mln zł.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane