Czytasz dzięki

Biała lista słabo chroni przed karuzelą

opublikowano: 15-09-2020, 22:00

Prześwietl kontrahenta, wykup polisę — radzą prawnicy podatnikom, którzy mogą być wciągnięci w fikcyjny łańcuch dostaw.

Obecnie wśród podmiotów najbardziej narażonych na nieświadomy udział w procederze tzw. karuzeli VAT znaleźli się dystrybutorzy wyrobów elektronicznych — uważają eksperci z warszawskiego biura międzynarodowej firmy prawniczej Wolf Theiss. Ich zdaniem może to wynikać m.in. ze zwiększonego obrotu oferowanymi przez nich urządzeniami, spowodowanego rosnącym popytem na nie w okresie pandemii. Szczególnie wzrosło zainteresowanie wyposażeniem w sprzęt komputerowy.

— Przestępstwa podatkowe w dużym uproszczeniu bazują na fikcyjnym obrocie tym samym towarem. Z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności dystrybutorzy elektroniki są narażeni na nieświadomy w tym udział. Często nawet wysokiej wartości sprzętu nie oznakowuje się numerem seryjnym, umożliwiającym odróżnienie poszczególnych partii towaru. Przestępcy wyszukują podmioty, które dzięki swojej marce i renomie mają niejako uwiarygodnić cały proceder — wyjaśnia Arkadiusz Matusiak, były prokurator, ekspert z zakresu odpowiedzialności karnej skarbowej w Wolf Theiss.

Zwraca uwagę, że w obrocie sprzętem elektronicznym towar niejednokrotnie nie jest transportowany do kupującego, ale pozostaje przez jakiś czas w magazynie sprzedawcy.

— Ze szkodą dla przedsiębiorców prokuratura często podważa takie transakcje, kwestionując ich uczciwość. Podejrzane mogą stać się również seryjnie powtarzane zakupy takiej samej liczby danego sprzętu — podkreśla Arkadiusz Matusiak.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Podatnik może ponieść odpowiedzialność nawet za nieświadome uczestnictwo w transakcjach karuzelowych. Najczęściej zarzuty o przestępstwa skarbowe, a także udziału w zorganizowanej grupie przestępczej słyszą członkowie zarządu, główni księgowi oraz dyrektorzy finansowi.

— Ustawodawca nałożył na firmy obowiązek zachowania staranności w relacjach z innymi przedsiębiorcami, a zarazem współodpowiedzialność za udział w karuzelach VAT. Wdrożenie w firmach odpowiednich procedur weryfikacji kontrahentów i ich akceptacji, dopasowanych do danej branży, pozwala jednak minimalizować ryzyko wplątania uczciwych podatników w tego typu działalność — podkreśla Karolina Stawowska, partner zespołu podatkowego w Wolf Theiss.

Do takiej ochrony przed karuzelą i zarzutami fiskusa może nie wystarczyć sprawdzenie kontrahentów na podstawie tzw. białej listy, czyli oficjalnego wykazu zarejestrowanych podatników VAT. Zdaniem Arkadiusza Matusiaka warto nie tylko opracować własne procedury badania dostawców i odbiorców, ale też stosować mechanizm podzielonej płatności i objąć dodatkowym ubezpieczeniem osoby zarządzające przedsiębiorstwem.

— Postępowanie dotyczące karuzeli VAT jest niezwykle kosztowne i w większości przypadków trwa długo, bo jest wykorzystywana pełna ścieżka odwoławcza — podkreśla ekspert Wolf Theiss.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane